Ritzen 'tevreden' over computerplan

DEN HAAG, 24 JUNI. Minister Ritzen (Onderwijs) is “niet ontevreden” over het verloop van zijn project om computers in te voeren op alle scholen. Dat zei hij gisteren in reactie op de unanieme kritiek van de Tweede Kamer. Wel erkent hij dat het computerplan een “proces is met onverwachte wendingen”.

Ritzen reageerde op een kritisch rapport van de vaste commissie voor Onderwijs in de Tweede Kamer over de haperende invoering van computers op scholen. Dit vierjarige project kost 1,3 miljard gulden en is door de Kamer aangemerkt als 'groot project'. Alle fracties hielden Ritzen gisteren voor dat ze hun grip kwijt zijn op de vorderingen van het project.

Bedoeling van het plan dat Ritzen vorig jaar lanceerde, is dat Nederlandse scholen hun achterstand op het gebied van computers wegwerken en kunnen beschikken over een computer per tien leerlingen, zoals in Zweden al het geval is. Maar wat leraren en leerlingen inhoudelijk met die computers moeten doen en op welke termijn, is onduidelijk, blijkt uit het rapport dat de Kamer gisteren presenteerde.

Daarnaast is het zeer twijfelachtig of uitgevers software willen en kunnen ontwikkelen en is onduidelijk hoeveel computers alle scholen nu hebben en hoeveel er in totaal nodig zijn. Evenmin is er inzicht in de kosten en inhoud van de bijscholing aan leraren. “De informatie is onvoldoende. Daardoor kan de Kamer de minister niet controleren”, zei Van der Hoeven (CDA) namens alle fracties. De Kamer eiste meer financieel inzicht in het project. Zo heeft Ritzen ondanks herhaaldelijke verzoeken nog steeds geen accountantsrapport beschikbaar gesteld.

De Kamerleden verwachten dat het volgende kabinet meer geld uittrekt voor het project. Zo moet een tweedeling tussen scholen met en zonder computers worden voorkomen. Tot dusver is alleen geld toegezegd aan 220 scholen die gaan experimenteren.