Plaagstootjes NS ontregelen Lovers

Sinds vanmorgen rijdt Lovers Rail met nieuwe treinstellen tussen Amsterdam en Haarlem. Maar waar is de wc? “Een kwartiertje zonder moet kunnen.”

AMSTERDAM, 24 JUNI. Een plaagstootje van de grote concurrent. De verkeersleiding van de Nederlandse Spoorwegen dirigeert even na vier uur een lege NS-passagierstrein naar perron 2b in plaats van de nieuwe rijtuigen van Lovers Rail. Directeur Peter Sul grijpt naar zijn mobiele telefoon. Maar het pesterijtje is van korte duur. De gele trein vertrekt. Een paar minuten later denderen de drie donkerblauwe wagons Amsterdam CS binnen.

Van buiten ogen de treinstellen hetzelfde als de wagons waarmee Lovers Rail al naar de Keukenhof rijdt. De dertig jaar oude Belgische rijtuigen zijn donkerblauw geschilderd met gele en oranje stippen. Optio heet de trein. Omdat de reizigers weer een keuze hebben, zegt Sul. Zelf noemt hij het graag 'de andere trein'. De bekende rijen met stoelen zijn verdwenen. Midden in het rijtuig staat een bar met espresso-apparaat en biertap. Desgevraagd serveren de conducteurs in de avondspits kant-en-klare maaltijden. Comfortabele vliegtuigstoelen vullen het achterste gedeelte, voorin is plaats voor fietsen. Opvallend zijn de monitors die in de trein zijn opgehangen. De lokale televisiezender AT5 gaat tweemaal daags een kort bulletin verzorgen. Een koptelefoon is verkrijgbaar aan de bar.

Vanaf vandaag is er voor het eerst echte concurrentie op het Nederlandse spoor. Reizigers tussen Haarlem en Amsterdam kunnen voortaan kiezen uit twee spoorwegmaatschappijen die op hetzelfde traject treindiensten aanbieden. Een retourtje bij Lovers kost 9,50 gulden. De NS vraagt een gulden meer. Lovers is tot dusverre de enige concurrent in het reizigersvervoer voor de NS. Het heeft al een dienst tussen Amsterdam en IJmuiden en in het bollenseizoen een trein naar de Keukenhof.

De dienstregeling van Lovers ging enkele weken geleden van start. Door tegenwerking van de Franse spoorwegen waren de nieuwe rijtuigen niet op tijd in Nederland. Daarom zette directeur Sul een aantal oude Zwitserse treinen in. De reizigers mochten zolang gratis meerijden.

Na 150 jaar wordt het weer leuk in de trein, zei cabaretier Freek de Jonge gistermiddag. “Bij Lovers mag alles dat de NS verboden heeft. Aan de noodrem trekken is niet strafbaar en als de trein stilstaat mag je gewoon naar de wc.”

Maar dat kan helemaal niet, merkt een mevrouw halverwege Haarlem, er is geen toilet aan boord. “De reis duurt maar een kwartiertje. Dat moet kunnen, dachten we”, zegt Sul. Echter de Lovers-directeur heeft geen rekening gehouden met de onzichtbare hand van de vrije markt. Vlak voor Haarlem staat de trein weer stil. Opnieuw heeft de verkeersleiding een verkeerd treinstel naar het perron gestuurd: tien minuten vertraging. Toeval? “Daar geloof ik niets van”, zegt Sul.

    • Job van de Sande