Dinosauriërs met veren gevonden

WASHINGTON, 24 JUNI. Twee fossielen van gevederde dinosauriërs leveren nieuw bewijs voor de stelling dat de voorlopers van vogels ook al veren droegen. Dit bericht een team van Chinese, Amerikaanse en Canadese paleontologen in het tijdschrift Nature.

De onderzoekers groeven de twee fossielen op in de buurt van het dorpje Beipiao, in het noordoosten van China. De leeftijd van de bijna volwassen dinosauriërs wordt geschat op 145 miljoen jaar. De dieren heten Protarchaeopteryx en Caudipteryx zoui (Caudipteryx betekent staartveer, zoui verwijst naar Zou Jiahua, vice-premier van China en vogelliefhebber).

Beide dinosauriërs hebben goed ontwikkelde veren, maar hun vleugels waren te klein om de dieren de lucht in te krijgen.

De paleontologen concluderen dat veren zich eerst ontwikkelden bij dinosauriërs. Uit deze kleine, vleesetende dino's evolueerden de vogels. Waarom zich bij dinosauriërs veren ontwikkelden, is onduidelijk. Misschien voor de isolatie, misschien om insecten mee te vangen. (Reuters)