Vooral duurzame artikelen; Consument besteedt 4,4 procent meer

DEN HAAG, 23 JUNI. De Nederlandse consumenten hebben dit voorjaar 'uitbundig' geld uitgegeven aan huishoudelijke apparaten, computers en doe-het-zelf-artikelen, woninginrichting, schoeisel en kleding. Mede daardoor lag in april de besteding door gezinnen 4,4 procent hoger dan in dezelfde maand van vorig jaar.

Dit blijkt uit vanmorgen gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) over binnenlandse consumptieve bestedingen in Nederland. De hoge groeicijfers reflecteren volgens het CBS het aanhoudend gunstige economisch tij in ons land. Hetzelfde geldt voor de vanmorgen bekend gemaakte stemmingsindicator van het CBS, waaruit blijkt dat het vertrouwen van de producenten in de industrie vorige maand weer is gestegen na een lichte terugval in april.

De gunstige consumptiecijfers over april zijn licht geflatteerd door de paasdagen. Vielen die vorig jaar in de maand maart, dit jaar werden paasinkopen gedaan in de maand april. Dat had vooral invloed op de uitgaven aan aan voedings- en genotmiddelen, die met 3,2 procent in volume toenamen. De consument kocht in april vooral brood, zoetwaren, dranken en kruidenierswaren (waaronder kant-en-klaar-maaltijden).

Hoewel alle onderscheiden consumptiecategorieën aan dit groeicijfer bijdragen, komt de grootste toename voor rekening van de uitgaven aan duurzame consumptiegoederen. Volgens het CBS heeft de consument zich bij de aankoop van duurzame goederen in april van zijn “uitbundige kant” laten zien, met een toename van 8,8 procent.

De aankoop van deze goederen is het meest gevoelig voor conjunctuurschommelingen, doordat consumenten bij economische tegenwind de aanschaf van zaken als stereo-installaties en tv's uitstellen. De uitgaven aan huishoudelijke apparaten, computers en het doe-het-zelf-assortiment zijn met meer dan vijftien procent gestegen. Ook woninginrichting, schoeisel, kleding en textiel zijn zeer gewild: de toename ligt hier tussen de vijf en tien procent.

De categorie diensten en overige goederen, de grootste consumptiecategorie, laat een stabiele groei zien van 3,5 procent. In de eerste maanden van dit jaar tonen de bestedingen aan vervoer en communicatie en aan financiële en zakelijke diensten de hoogste groeicijfers. Ook bij de horeca is fors meer besteed dan vorig jaar.

Ondernemers in de industrie zien de komende maanden onveranderd rooskleurig in. Hun optimisme komt tot uitdrukking in het producentenvertrouwen. Uit de resultaten van de door het CBS gehouden Conjunctuurtest blijkt verder dat de producenten verwachten dat de bedrijvigheid de komende maanden zal toenemen. De verwachte productiegroei wordt breed gedragen. Het indicator van het producentenvertrouwen steeg naar de op één na hoogste waarde van de afgelopen zes maanden. Binnen de industrie zal naar verwachting de groei het grootst zijn in de sector halffabrikaten.

De ondernemers in de industrie hebben hun bedrijvigheid in mei zien toenemen. Verder melden zij dat de omvang van de orderportefeuille licht is gegroeid.