De vrouw beheerst het veld

De borsten van jonge vrouwen worden steeds groter, en de 'Baywatch- generatie' laat ze graag zien. De beha-markt vaart er wel bij, zo blijkt uit de verkoopcijfers van 1997.

In 1997 hebben Nederlanders aan ondergoed, lingerie, bad- en nachtkleding een royale 1.275.000.000 gulden uitgegeven, bijna 7 procent meer dan in 1996, aldus de branche-organisatie Bodyfashion Promotion. Vooral vrouwen blijken kooplustig: zij schaften vorig jaar ruim 15.500.000 onderbroeken aan, 14 procent meer dan het jaar daarvoor. Per vrouw komt dat neer op 2,3 stuks per jaar, waarbij de vertrouwde slip steeds vaker wordt ingewisseld voor een boxershort of string. Spectaculairder waren de bestedingen in beha's: bijna 154 miljoen gulden, 18 procent meer dan het jaar daarvoor.

In het algemeen geven Nederlanders weer meer uit aan kleding; de omzet steeg in 1997 met 5 procent tot 17 miljard gulden. Maar dat verklaart maar ten dele de groeiende vraag naar foundation en in het bijzonder beha's. Niet alleen worden er meer stuks verkocht, ook neemt de gemiddelde prijs toe van 25 naar 27 gulden, en heeft menig consument geen moeite met bedragen boven de 75 gulden voor een beha. De omzetten van dure merken als La Perla en Aubade verdubbelden in de afgelopen vijf jaar. Bodyfashion concern Triumph International bijvoorbeeld, (Triumph, Sloggi, Hom) zag zijn omzet in 1997 stijgen met 9,2 procent tot 3 miljard gulden.

Vrouwen hebben tegenwoordig voor elk draagmoment - vrije tijd, uitgaan, sport - een ander setje in de kast liggen, verklaart een woordvoerster van de Bodyfashion Promotion. Bovendien stellen semi-transparante, strakke en dunne stoffen van de bovenkleding strenge eisen aan wat er onder zit: kant mag, maar de cup moet glad zijn.

En groot. Lingeriefabrikanten constateren dat de vraag naar grotere cupmaten opvallend stijgt, en stemmen er hun collecties op af. Was voorheen de meest verkochte maat 75 B, nu schuift dat snel richting 75 C, aldus Gea Eleveld, marketing manager bij Ten Cate. “En dat zijn nog maar gemiddelden. We weten dat vooral jonge vrouwen grotere borsten krijgen, omdat de vraag naar beha's met een smalle omvangsmaat 70 en een cup D of zelfs DD, toeneemt.” Ze heeft 'horen zeggen' dat het een gevolg is van een paar generaties pilgebruik, “en ook worden we in het geheel voller en groter”.

Met een maat A of B kun je, zeker als je jong bent, met een flexibel behaatje toe, legt Eleveld uit. Grotere maten vragen om functionele beha's die goed ondersteunen, en alleen daarom al duurder zijn. Maar het is niet alleen een kwestie van fysieke groei, ook een psychische factor telt mee, denkt men in de branche. Vrouwen van de 'Baywatch-generatie' tonen trots wat ze in huis hebben. “Ze laten zich niet meer afschepen met huidkleurige omabroeken en beha's, maar willen modieuze modellen in mooie kleuren”, aldus een woordvoerster van Triumph.

Wat niet betekent dat ze zich daarmee braafjes schikken in de rol van lustobject, aldus C. Rohde, cultuursocioloog aan de universiteit van Utrecht. Integendeel. Wie goed naar advertenties kijkt constateert dat juist de man steeds vaker als gespierd en (deels) ontbloot lustobject is afgebeeld, terwijl vrouwen, hoe mooi of sensueel ook, de touwtjes in handen hebben.

Dat illustreerde Rohde tijdens de presentatiemiddag van de Bodyfashion Promotion met foto's van naaldhakken op machteloze mannenborsten, brutale blondines die de lezers aanspreken met 'hello boys', en vrouwen die vrijmoedig in de camera kijken terwijl mannen in katzwijm aan hun boezems hangen. “De vrouw beheerst het veld, en ze zet haar borsten er bij in”, aldus Rohde.

Dat geldt niet alleen voor jonge vrouwen, betoogde na hem Marian de Ruyter van Bayer Elastan. Ook de 40plus-vrouw van de babyboomgeneratie, 'met een maatje meer', is letterlijk en figuurlijk een groeiende klantenkring. “Juist de vrouwen met de grote maten willen hun man niet verliezen aan de secretaresse, en er aantrekkelijk blijven uitzien.” De behoefte aan modieuze en verleidelijke lingerie in grote maten, tot en met cup F, neemt voorlopig alleen maar toe, aldus De Ruyter. Wat ook in het belang is van haar werkgever Bayer, leverancier van technische en elastische stoffen met corrigerende en steunende kwaliteiten.