Seagram betaalt minder voor Polygram

Seagram en Philips zijn het definitief eens over de verkoop van Polygram. Het Canadese dranken- en amusementsconcern betaalt ongeveer 10,4 miljard dollar voor de muziek- en filmdochter van Philips. Dat is ongeveer 200 miljoen gulden minder dan eerder was aangekondigd.

Seagram biedt 115 gulden per aandeel in plaats van de eerder aangekondigde 117 gulden. Als voornaamste reden voor de lagere prijs noemt Philips de verwachte slechtere resultaten van Polygram in het tweede kwartaal.

Seagram betaalt het 75 procents-belang van Philips in Polygram gedeeltelijk in nieuw uit te geven aandelen Seagram en gedeeltelijk contanten. Hoe deze verhouding zal uitpakken is afhankelijk van de keuze van de minderheidsaandeelhouders. Het Canadese bedrijf geeft maximaal 47,9 miljoen nieuwe aandelen uit.

Als andere aandeelhouders niet op het bod ingaan, koopt Philips ze. In dat geval krijgt de Eindhovens-Amsterdamse elektronicareus maximaal een belang van 12 procent in Seagram, dat ze voor tenminste twee jaar zal aanhouden.

Analisten becijferden eind vorige maand dat Philips op de verkoop van Polygram een boekwinst van meer dan 12 miljard gulden zou boeken. Analisten en beleggers reageerden toen echter al teleurgesteld op het in hun ogen te lage bod. Op de Amsterdamse effectenbeurs was de reactie vanmorgen na tien minuten handel wederom duidelijk: Philips verloor 2,00 gulden op 172,00 gulden en en Polygram zat 40 cent in de min op 107,60 gulden.