Justitie vervolgt Northwest Airlines

ROTTERDAM, 22 JUNI. Het openbaar ministerie in Haarlem heeft vervolging ingesteld tegen Northwest Airlines. Justitie beschuldigt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij ervan vreemdelingen met verkeerde of niet volledige documenten naar Schiphol te hebben vervoerd.

Dit heeft een woordvoerder van de KLM vanochtend bevestigd. De KLM is de Europese partner en vertegenwoordiger van Northwest. De KLM-woordvoerder wil niet veel over de kwestie kwijt omdat de zaak onder de rechter is.

Afgelopen april werd bekend dat het openbaar ministerie de KLM om dezelfde redenen vervolgt. De rechtszaken tegen beide luchtvaartmaatschappijen staan voor 28 juli gepland bij de rechtbank in Haarlem. De KLM moet dan, om te beginnen, voor 276 zaken voorkomen, Northwest voor twee zaken.

Luchtvaartmaatschappijen die vreemdelingen, zoals asielzoekers, zonder geldige reisdocumenten naar Nederland vervoeren kunnen sinds 1 december beboet worden. Op vervoer van een vreemdeling naar Schiphol zonder geldige papieren staat een maximale boete van 5.000 gulden.

Met de boeteregeling wil Staatssecretaris Schmitz (Justitie) het controlebeleid op vliegvelden aanscherpen, opdat asielzoekers zonder (geldig) reisdocument al in het land van vertrek worden tegengehouden.

In andere Europese landen, zoals Groot-Brittannië, is een dergelijk boetesysteem al langer van kracht. Luchtvaartmaatschappijen betalen er jaarlijks soms vele tientallen miljoenen aan bekeuringen.

De KLM bevestigde begin april al meer dan 4.500 keer proces-verbaal te hebben gekregen wegens het vervoer naar Schiphol van vreemdelingen zonder geldige reisdocumenten.

De luchtvaartmaatschappij weigert te betalen zolang de rechter zich niet over de kwestie heeft uitgesproken. “We zijn het niet eens met de processen-verbaal. Wij vinden dat we te goeder trouw zijn”, aldus de woordvoerder.

Volgens de KLM gaat het in 99 procent van de processen-verbaal om vreemdelingen die niet over een verplicht transitvisum voor Schiphol beschikten. “Het overgrote deel van deze vreemdelingen heeft echter wel geldige papieren voor de reis naar de eindbestemming en heeft helemaal geen plannen Nederland in te gaan.”

Volgens de KLM hanteren de Europese landen die het Schengen-akkoord hebben ondertekend (wat reizen tussen die landen moet vergemakkelijken) verschillende normen. Op enkele andere 'Schengen-luchthavens' hebben doorgaande reizigers geen transitvisum nodig.

De woordvoerder onderstreept dat de KLM geen controlerende instantie is. “We doen samen met de overheid ons best de reispapieren op echtheid te controleren. Maar soms is het onmogelijk goed uitgevoerde vervalsingen van echte papieren te onderscheiden.”

De KLM betaalt volgens de woordvoerder in het buitenland overigens “wel eens” een boete voor het vervoer van vreemdelingen zonder goede documenten.