Italiaanse opera met de Franse slag in Haren

Voorstelling: Lucia di Lammermoor van G. Donizetti door Zomer Opera Groningen en Staatsopera Rousse o.l.v. Fabrizio Carminati. Vormgeving: Ron Visser; regie: Anne Haenen. Gezien: 19/6 Esserberg Haren. Herh.: 23, 25/6 19.30 uur. Orfeo ed Euridice: 24, 26, 27/6 19.30 uur.

“De problemen met Lucia di Lammermoor zijn nu opgelost”, verklaarde Huub van 't Hek verleden week op de muziekpagina van deze krant. Toch zouden er bij de voorbereiding van de twee operaproducties in het Harense stadion Esserberg nog tal van nieuwe problemen ontstaan èn worden opgelost.

De beschrijving daarvan zou een pagina vergen. Het eindresultaat was een ander orkest, een ander koor, een andere sopraan, een andere dirigent, een andere regisseur en - bijna - een andere opera. De nieuwe dirigent (Fabrizio Carminata verving de opgestapte Gabriele Bellini) coupeerde de eerste scène van de tweede acte. Jammer voor de tenor en de bariton, die daardoor wat soli en een dankbaar duet misten.

De belcantoliefhebber Van 't Hek - de intendant van de Zomer Opera - was verbijsterd maar een Italiaanse dirigent is altijd de baas, ook al leidt hij een Bulgaars gezelschap. De problemen met Lucia zorgden voor gebrek aan repetitietijd voor Glucks Orfeo ed Euridice, zodat de première daarvan is uitgesteld naar woensdag. Regen verhinderde donderdag de eerste Lucia-voorstelling en de 3000 zitplaatsen per voorstelling zijn nog lang niet alle bezet. Tot zover het slechte operanieuws uit Haren.

Het goede nieuws over de Harense Lucia di Lammermoor is dat al bij al - ondanks de problemen, de versterking en de conventionele regie - er toch sprake is van een aardige voorstelling met een aantal goede solisten. De visuele en acterende uitbeelding van de fameuze waanzinscène is zwak in de vertolking van Fernanda Costa. Maar de vocale uitvoering van de gevariëerde stemacrobatiek en het coloratuurwerk is trefzeker en dwingt respect af. Costa kreeg ovaties: Bravo! Brava! Bravi!

Om haar heen doen binnen- en buitenlandse jongelui ervaring op in kleine rolletjes: Charlotte Stoppelenburg (Alisa), Günther Scholler (Arturo) en de sympathiek-schuchtere Pascal Pittie (Normanno). De Azerbeidzjaanse bas Eldar Aliev is een degelijke Raimondo en de Bulgaarse tenor Plamen Prokopiev kan er net mee door als Edgardo. Veruit de beste man op het veld is de internationaal gevierde bariton Ettore Kim in de rol van Enrico - riant, genuanceerd en echt dramatisch zingend drijft hij Lucia tot haar waanzin.

    • Kasper Jansen