Bierbrouwer bevordert vandalisme

LONDEN, 22 JUNI. De Engelse reclamecodecommissie heeft een nationale bierbrouwer beschuldigd van het bevorderen van voetbalvandalisme. De bierbrouwer met de merknaam Bombardier zou met een agressieve publiciteitscampagne hooligans aanmoedigen alcohol te drinken. Intussen proberen de autoriteiten in Frankrijk het tegendeel te bereiken.

De omstreden advertentie van Bombardier is verschenen in diverse Engelse dagbladen. Volgens de Britse reclamecodecommissie zijn de teksten opruiend. Als voorbeeld wordt de slagzin 'Engeland wacht tot iedere soldaat zijn plicht doet' genoemd. De bierbrouwer verwijst hiermee naar het leegdrinken van een beugelflesje. Ook de als oorlogszuchtig betitelde naam Bombardier zou agressie oproepen.

De advertentie werd vorige week afgedrukt in speciaal gedrukte dagbladen op de dag dat het Engelse elftal tegen Tunesië speelde. De kranten gingen van hand tot hand in Marseille, waar de hooligans voor veel ongeregeldheden zorgden. De reclamecodecommissie noemde het tijdstip en de aard van de campagne slecht gekozen en onverantwoord. “Bierbrouwers mogen geen geld verdienen aan een dergelijk zwaar beladen toernooi.” Volgens een woordvoerder van Bombardier is er geen sprake van opzet. “We zijn alleen verkeerd begrepen. (Reuters)