Vluchten KLM op VS dreigen uit te vallen

ROTTERDAM, 20 JUNI. De kans bestaat dat deze zomer veel vluchten van de KLM op de Verenigde Staten gaan uitvallen. Dat is het gevolg van het feit dat de KLM-piloten stakingsacties van hun colLega's bij de Amerikaanse partner Northwest Airlines willen gaan ondersteunen.

Als de piloten bij Northwest gaan staken zullen de KLM-vliegers geen vluchten naar de Verenigde Staten meer uitvoeren die KLM en Northwest voor gezamenlijke rekening uitvoeren. In de praktijk zou dat betekenen dat er enorm veel vluchten tussen Schiphol en de Verenigde Staten gaan uitvallen. In de zomerperiode voeren KLM en Northwest wekelijks gezamenlijk 159 vluchten uit tussen Nederland en de VS.

Het staat vrijwel vast dat de 5500 vliegers bij Northwest op een staking aankoersen. Het overleg over de arbeidsvoorwaarden zit volkomen vast. Al 23 maanden overleggen de Amerikaanse vliegersvakbond en de directie van Northwest over een nieuwe vijfjarige CAO.

De piloten zien het uitroepen van een staking nog als enige mogelijkheid om druk uit te oefenen. Dat mag in de Verenigde Staten pas na een wettelijk voorgeschreven afkoelingsperiode van dertig dagen. Het in acht nemen van deze wachttermijn zou kunnen betekenen dat er in de tweede helft van juli stakingen komen.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zal in ieder geval weigeren om besmet werk uit te gaan voeren. KLM en andere Nederlandse luchtvaartmaatschappijen mogen geen vluchten gaan uitvoeren die door de staking bij Northwest komen te vervallen. Ook mag KLM volgens de VNV geen grotere vliegtuigen inzetten op de routes naar de Verenigde Staten. De vluchten op de VS worden door KLM uitgevoerd in Boeings 747 en 767, een kleiner tweemotorig toestel dat 250 tot 300 passagiers kan vervoeren. Voor de financiering van de ondersteuningsacties heeft de VNV inmiddels een bedrag van een miljoen gulden gereserveerd.

Het personeel van Northwest Airlines heeft in het begin van de jaren negentig, toen de maatschappij op de rand van de afgrond wankelde, fors loon ingeleverd. Daarna zijn de salarissen weer teruggebracht naar het oude niveau, maar reële aanpassingen zijn volgens de vliegers uitgebleven. De Northwest-vliegers vinden dit een onredelijke gang van zaken nu het winstherstel van Northwest - waar de KLM de afgelopen jaren ruim van heeft geprofiteerd - doorzet.

De KLM-directie bleek nog niet op de hoogte te zijn van het voornemen van de VNV om KLM/Northwest-vluchten in KLM-toestellen bij een staking niet uit te voeren. Wel is KLM op de hoogte van de eis van de verkeersvliegers dat er geen besmet werk uitgevoerd mag worden. KLM heeft nog geen noodscenario klaar liggen. “Je kunt je nauwelijks echt op dit soort ontwikkelingen voorbereiden”, zegt een woordvoerder.