Recordaantal klachten vakanties

De geschillencommissie reizen heeft vorig jaar het record aantal van 2800 klachten behandeld, zevenhonderd meer dan het jaar ervoor. Bijna tweederde van de ingediende klachten bleek gegrond. Gemiddeld telden de klagers 5000 gulden neer voor hun min of meer mislukte vakantie.

Opvallend is dat 39 procent een reis naar een verre bestemming betrof. Gelokt door de kleurenbrochures van de reisorganisaties realiseren mensen zich vaak niet dat in een ander deel van de wereld soms andere normen gelden voor accommodatie en maaltijden. De teleurstelling is groot als de vakantie niet aan de verwachtingen voldoet en de hotelkamer medebewoond wordt door een familie kakkerlakken.

Klachten over de hotelkamer of het appartement staan met 40 procent nog steeds op de eerste plaats. Vaak blijkt de hostess ter plaatse niet bereid of in staat klachten te verhelpen.

Ontevredenheid over de reisleiding komt met 15 procent op nummer twee. Het gaat dan ook vaak over de deskundigheid. Vooral bij rondreizen mag van een reisleider verwacht worden dat hij of zij de taal van het land spreekt en kennis heeft van de cultuur.

Zo ervoer een stel dat “onder deskundige leiding” een rondreis door Indonesië maakte dat ook de reisleidster dit land voor de eerste keer bezocht. De gedupeerden kregen de helft van de reissom terug.

Ook geluidsoverlast is op vakantie een bron van ergernis. Een nabijgelegen discotheek, verbouwingen in het appartementencomplex, bouwactiviteiten, vliegtuiglawaai, zijn met 13 procent goed voor een derde plaats op de klachtenranglijst.