Mode laat consument vaak koud

RIJSWIJK, 19 JUNI. Nederlanders trekken zich niet zoveel aan van wat in de mode is. Liefst 82 procent van hen kiest zelf wat hij of zij leuk vindt, zo blijkt uit de VakScanner van het modevakblad Textilia.

Hoe ongevoelig de Nederlandse consument ook voor mode is, hij gelooft niet dat zijn land echt achterop loopt waar het om kleding gaat. Daar heeft het groeiend aantal internationale collecties en winkelketens wel voor gezorgd.

Nederlanders verbergen volgens deskundigen hun modegevoeligheid nog te veel. Het straatbeeld van vooral Amsterdam geeft volgens hen wel impulsen aan de internationale ontwikkeling van de mode.

De groep van 14- tot 25-jarigen is het meest inventief waar het om mode gaat. Ouderen pikken dat vaak op. Comfort staat voorop waar het om kleding gaat. Vooral wat smaak en stijl betreft moeten veel Nederlanders nog het één en ander leren. Dat geldt vooral voor de mannen, menen modespecialisten.

Door de sterke stijging van het aantal geboortes groeit de markt voor baby- en kinderkleding. Het afgelopen jaar is er voor 930 miljoen van verkocht. Dat bedrag neemt dit jaar toe, verwacht de branche. (ANP)