Voorkeur; Musea

MUSEA

PAUL DE REUS Ze voldoen niet bepaald aan de heersende schoonheidsidealen, de mannen en vrouwen die door Paul de Reus zijn gebeeldhouwd. Ze zijn reusachtig dik, extreem dun, of oud en gerimpeld. Ze gaan gekleed in slechtzittende pakken die hopeloos uit de tijd zijn en dragen grote brillen met donkere monturen. Vaak zijn het een beetje zielige figuren, Op de tentoonstelling in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, zijn de beelden, foto's en tekeningen die De Reus de afgelopen jaren maakte in drie museumzalen bijeengebracht. Met scherpe blik observeert De Reus hoe wij als mensen met elkaar omgaan. De wat onbeholpen techniek - de beelden hebben erg grote hoofden - draagt alleen maar bij aan het karikaturale uiterlijk van de figuren. Gelukkig valt er op de tentoonstelling ook veel te lachen. Neem het Zuigdier, een uit stofdraden gemaakte kinderlijke tekening van een poppetje op de muur, dat met zijn haren in een afzuigkap wordt getrokken en met zijn voeten in een stofzuigerslang verdwijnt. De tentoonstelling Alleen op de wereld, Paul de Reus t/m 9 aug in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem. Di t/m zo 10-17u, za-zo 11-17u. Tekeningen van Paul de Reus t/m 28 juni bij de Bloom Gallery, Bloemstraat 150, Amsterdam. Di t/m za 13-18u.

AFFICHES Vladimir (1899-1982) en Georgii Stenberg (1900-1933) waren echte constructivisten. Al tijdens hun studie aan de Vrije Staatskunstateliers in Moskou zwoeren ze de vrije kunst af. Kunstenaars moesten 'hun hersenen niet gebruiken' voor het vervaardigen van 'suikerzoete opium', maar gebruiksvoorwerpen ontwerpen volgens de beginselen van het functionalisme. Alleen zo leverden kunstenaars een nuttige bijdrage aan de opbouw van de moderne socialistische Sovjetstaat. De Stenbergs hebben altijd gehandeld naar hun constructivistische beginselen. Zo ontwierpen ze alleen nog maar nuttige dingen zoals treinwagons, vrouwenschoenen, parken, interieurs, snelwegen, boeken en affiches. De meeste van deze dingen zijn inmiddels van de aardbodem verdwenen, maar hun affiches zijn gewilde verzamelobjecten geworden. In de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum in Amsterdam hangen nu de zeer dynamische filmposters van de broers. The Stenberg Brothers, affiches t/m 12 juli in Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 13, Amsterrdam. Dag 10-18u.

GABRIËL 'Ons land is veel gekleurder dan men wel zou geloven. Dikwijls zo sterk dat het palet tekortschiet', schreef Paul J.C. Gabriël (1828-1903) ooit. Gabriël heeft een leven lang het Hollandse landschap bestudeerd. Hij bracht veel tijd door in de weilanden, polders, bossen en de veenderijen. Aan zijn schilderijen, nu in het Dordrechts Museum te zien, valt af te lezen dat hij al die landschappen door en door kende. Nauwkeurig verschaft hij de toeschouwer aanwijzingen over weersgesteldheid, windrichting, en het tijdstip van de dag. Gabriël blonk uit in het schilderen van de twee-eenheid water en lucht. Heldere, zonnige kleuren werden daarbij niet geschuwd. Dat onderscheidt hem enigszins van zijn tijdgenoten. Op de 'grijze conventionele school' van (Haagse School) collega-landschapschilders had hij het niet zo begrepen. Vergeleken met de ongeïnspireerde manier waarop de Rotterdamse Kunsthal onlangs de Haagse school aan de man bracht, is deze Gabriël-tentoonstelling (het eerste museale overzicht) een schoolvoorbeeld van liefdevolle aandacht. P.J.C. Gabriël: colorist van de Haagse School t/m 30 aug in het Dordrechts Museum, Museumstraat 40 Dordrecht. Di t/m zo 11-17u.

MODE Modecampagnes gaan steeds minder over kleding en mode is voor de hedendaagse modefotografen meestal bijzaak. De blote huid heeft de status van kledingstuk gekregen. Het lijf wordt versierd met verf, tatoeages, piercings en zelfs met het aanbrengen van littekens door ijzeren voorwerpjes onder de huid te plaatsen, scarificering. Eigentijdse modefotografie kan 'Rauw op het lijf' vallen: is het niet het bloot, dan zijn het de scharminkelige modellen, de agressieve sfeer of de verveelde, arrogante koppen van pubers in dure merkkleding die bij menig toeschouwer weerzin oproepen. De titel van de expositie over Nederlandse modefotografie, te zien in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam, is dan ook goed gekozen. Tegelijkertijd wordt in de Rotterdamse Kunsthal een overzicht van Britse modefotografie getoond. Rauw op het Lijf, hedendaagse modefotografie t/m 9 aug in het Foto Instituut, Witte de Withstr 63, Rotterdam. Di t/m zo 11-17u. Look at me, Britse modefotografie 1960-1998 t/m 9 aug in de Kunsthal, Westzeedijk 341 Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u.

VAN OSTADE Net als in zijn schilderkunst spelen boeren en kleine middenstanders een hoofdrol in de prenten van Adriaen van Ostade (1610-1685) Erg omvangrijk is zijn grafisch oeuvre niet: van vijftig etsen zijn afdrukken bekend. Ze zijn, voor het eerst in Nederland, allemaal bij elkaar te zien in een tentoonstelling in het Rembrandthuis, Amsterdam. Op de expositie, aantrekkelijk ingericht in de nieuwe tentoonstellingszaal van het Rembrandthuis, is gekozen voor een opstelling die enkele centrale thema's illustreert en ingaat op de stilistische en technische ontwikkeling in Van Ostade's werk. Een vitrine is geconcentreerd op Van Ostade's relatie tot zijn iets oudere tijdgenoot Rembrandt. Diens werk blijkt weliswaar een voorbeeld te zijn geweest voor het gebruik van de etstechniek en voor sommige composities en motieven, maar de werken die dat in de expositie moeten illustreren zijn te gering in aantal om de belofte van een 'artistieke ontmoeting' die de titel van de tentoonstelling vermeldt, in te lossen. Van Ostade & Rembrandt; een artistieke ontmoeting t/m 19 juli in Museum het Rembrandthuis, Amsterdam.

EN VERDER René Daniëls: The Most Contemporary Picture Show in het Van Abbe Museum, Eindhoven, de schilderijen zijn te zien in het oude museum, aan de Bilderdijklaan, de tekeningen en gouaches worden getoond in het tijdelijke gebouw aan de Vonderweg, t/m 30 aug. Di-zo 11-17u; Van Maurits naar Munster. Tactiek en triomf van het Staatse leger t/m 3 jan in het Legermuseum te Delft. Geloven in Verdraagzaamheid? 1648 Vrede van Munster t/m 26 juli in het Museum Catharijneconvent, Utrecht. Tegen de vrede! Utrecht en de vredesonderhandelingen in Munster t/m 7 juli in de Domkerk, Utrecht. De Vrede verbeeld, prenten uit de Atlas van Stolk t/m 28 juni in het Schielandshuis, Rotterdam; De stad door de jaren, de geschiedenis van Amsterdam 1880-1998 t/m 1 nov en Beroep Huisvrouw. 1898-1998: 100 jaar huisvrouwenleven in de grote stad t/m 16 aug in het Amsterdams Historisch Museum, Kalverstraat 92. Ma t/m vr 10-17u, za/zo 11-17u; Alle bleekneuzen naar buiten t/m 1 aug in het Nederlands Openlucht Museum, Schelmseweg 89, Arnhem. dag 10-17u.