Minder diamanten op de markt

LONDEN, 18 JUNI. Het Zuid-Afrikaanse diamantconcern De Beers gaat minder diamant op de markt brengen. De oorzaak is een scherpe daling van diamantverkopen onder consumenten. Het vanuit Londen opererende bedrijf maakte gisteren bekend dat de verkopen in de eerste helft van dit jaar met 41 procent zijn teruggelopen naar 1,7 miljard dollar.

Het bedrijf wijt de terugval met name aan de financiële crisis in Azië, één van de belangrijkste markten voor sierdiamant. De teruglopende verkopen die zich in de laatste maanden van 1997 in die regio al manifesteerden zullen dit jaar volgens De Beers alleen maar verder toenemen. Om de prijs op peil te houden gaat het concern nu minder diamant op de markt brengen.

De Beers, dat verantwoordelijk is voor de winning en verkoop van 60 procent van de wereldvoorraad ruwe diamant, maakte bekend dat de vraag naar sierdiamant op markten als Noord-Amerika, Eurropa en India verder is toegenomen. De Beers heeft vorig jaar een akkoord gesloten met het Russische Almazy Rossii-Sakha, tweede producent ter wereld, over de aankoop van de productie tot eind 1998. Moskou erkent daarmee de Beers' Central Selling Organisation (CSO) als de enige en exclusieve koper van alle ruwe exportdiamanten uit Rusland. De overeenkomst kwam voor insiders als een verrassing omdat Moskou zelf meer ruwe diamanten op de markt had willen brengen. De nieuwe overeenkomst zal rekening houden met de Russische wensen op dit punt.

De Beers kocht tot voor kort ook het overgrote deel op van Zaïre's jaarlijkse diamantproduktie ter waarde van een geschatte 300 tot 500 miljoen dollar. Na de inname door de rebellen in maart van Kisangani weigerde De Beers, zo vertelden bronnen van de rebellen, zijn kantoren in de stad te heropenen. Na de verovering enkele weken later van Mbuji-Mayi boden de ADFL-rebellen een zending diamanten aan een concurrent aan. Pas toen werd De Beers de omvang van het financiële drama duidelijk. (Reuters)