Meer concurrentie in Europees luchtruim

ROTTERDAM, 18 JUNI. De liberalisering van het Europese luchtruim, zoals die per 1 januari '93 werd verordonneerd door de Europese Commissie, heeft vijf jaar na dato geleid tot een substantiële toename van de concurrentie. Dat meldt de Britse Civil Aviation Authority (CAA) in een zojuist gepubliceerd rapport. Maar de CAA voegt daar aan toe dat deze positieve ontwikkeling kan worden ondermijnd door de explosieve groei van het 'alliantieverschijnsel' in de burgerluchtvaart en door de congestie op Europese luchthavens.

De concurrentiegroei blijkt volgens de rapportage uit het feit dat de dominantie van de gevestigde nationale vliegmaatschappijen op de Europese markt de afgelopen vijf jaar is gedaald van 80 tot iets minder dan 70 procent. De CAA wijst er verder op dat de vrijmaking van de Europese luchtvaartmarkt niet heeft geleid tot een reductie van het aantal airlines, zoals ooit werd gevreesd. In tegendeel, er was een groei van het aantal nieuwkomers op Europese routes. Vooral daardoor nam het marktaandeel van de nationale maatschappijen op hun thuismarkten af van 75 procent begin 1993 tot 60 procent eind vorig jaar.

Behalve middelgrote airlines als British Midland en Braathens, beleefden ook vele kleine 'low cost carriers' - maatschappijen die tegen minimale kosten en prijzen vliegen - bloeitijden. De KLM heeft geen oordeel over de toegenomen concurrentie op de thuismarkt. “Wij beschouwen Europa als onze thuismarkt omdat we in Nederland in feite geen thuismarkt hebben”, reageert een woordvoerder van KLM op het onderzoek. KLC (Cityhopper) vliegt op Eindhoven en KLM Exel op Maastricht, maar dit zijn kleine vervoerstromen die in het grote geheel van de KLM nauwelijks een rol spelen.