Mannenluchtjes

Vaderdag is in aantocht; parfumeries en supermarkten puilen uit van de mannengeuren. Yvo van Regteren Altena probeerde de nieuwe geuren uit. Conclusie: vele nodigen niet echt uit tot langdurig zoenen.

Eau de Toilette 75 ml. ƒ 109

Cartier Déclaration

Aanvankelijk waren het vooral couturiers en parfumeurs die nieuwe geuren lieten ontwerpen, maar sinds twee decennia heeft de leer-, bont- en juwelenwereld zich bij hen gevoegd. Juweliershuis Cartier is sinds begin jaren '80 in de weer met mannengeuren. Na Santos en Pasha is er nu Déclaration, een subtiele, sophisticated geur voor iemand 'die niet van de straat is'. Franse geuren ontberen de agressiviteit van de meeste Amerikaanse en Duitse geuren, maar het is waarschijnlijk juist hun subtiliteit waardoor Franse parfums minder in trek raken.

Eau de Toilette 100 ml. ƒ 124

Davidoff GoodLife

Davidoff heeft met Cool Water een reusachtig kassucces in handen. In Europa heeft deze geur, gelanceerd in 1988, een marktaandeel van 10 procent en ook in Amerika is dit krachtige reukwater in azuurblauwe fles een favoriet. De neus achter Cool Water is parfumeur Pierre Bourdon, die ook het kersverse GoodLife heeft gecreëerd. Davidoff wijst op de zelden toegepaste geurelementen als vijgenblad en hooi. De geur is gevat in een flesontwerp van grootmeester Serge Mansau. De fotocampagne van Mario Testinos, bekend van fotoreportages van prinses Diana, Madonna en Gianni Versace voor Vanity Fair, moet de geur een zelfde succes als Cool Water bezorgen.

Eau de Toilette 125 ml. ƒ 110

Gucci Envy

Terwijl in Milaan het proces tegen de ex-echtgenote van Maurizio Gucci zich voortsleept en er heel wat vuile familiewas wordt buiten gehangen, floreert wereldwijd de nieuwe mannengeur Envy. Het is een stevige, kruidige en aanlokkelijke geur waar de gebruiker waardering mee oogst. Hij is gevat in een strakke fles waarvan de dop even groot is als de fles zelf. Weinig ecologisch is de overbemeten schuimplastic verpakking.

100 ml. ƒ 120

Kenzo Jungle

Na Kenzo's eerste mannengeur, een niets ontziende krachtpatser waarvan je moest hopen dat hij je niet zou treffen tijdens restaurantbezoek, werd het stil. Maar nu is de Japanse modeontwerper Kenzo Takada terug en wel met Jungle. Deze geur is niet zo synthetisch als veel van zijn soortgenoten en verveelt niet snel. Mikt op jongeren, maar zal ouder publiek behagen. Associaties met de jungle zijn ver te zoeken. Desondanks een geur die niet misstaat in de stadsjungle van alledag.

Eau de Toilette 100 ml. ƒ 110

Lagerfeld Jako

Karl Lagerfelds eerste mannengeur dateert alweer van 20 jaar geleden. Een voor die tijd bizarre zoetige geur, alsof je een doos bonbons opende. Tien jaar later kwam Lagerfeld met KL Homme, een al even suikerig winegum-achtig luchtje dat niet lang stand hield. In zijn nieuwste geur, Jako, ontbreken de zoete elementen en mikt hij op een sophisticated publiek. Met deze geur neemt Lagerfeld revanche op zijn ordinaire brouwsel Photo, een geurend niemandalletje dat gelukkig maar zelden geroken wordt.

Eau de Toilette 125 ml. ƒ 109

Moschino Uomo?

Tien jaar geleden maakte de inmiddels overleden Milanese modeontwerper Franco Moschino met zijn eerste flesontwerp de tongen los. Hij wist de onalledaagse en vaak geestige opvattingen die zijn collecties kenmerken ook in het design van zijn fles te vertalen. Deze had namelijk doppen aan boven en onderkant en was daardoor veroordeeld tot een liggend bestaan. Leuke onzin, die helaas bij het nieuwe flesdesign van Moschino Uomo? ver te zoeken is. Jammer genoeg is ook de geur, die belooft de geurzintuigen opnieuw te laten ontwaken, vooral geschikt om de kat de kamer uit te jagen.

Eau de Toilette 125 ml. ƒ 115

Paco Energy

Zijn eerste mannengeur werd begin jaren '70 een bestseller en heeft tot op heden een leger trouwe adepten. Ook onder vrouwen raakte deze sterk aromatische en exotische geur in zwang. Paco Rabanne's nieuwkomer Paco Energy is bedoeld voor beide seksen en doet met zijn aluminium fles denken aan pepdrank op Roland Garos. De geur heeft iets van grapefruitlimonade, een associatie die na een half uurtje is verwaaid.

Eau de Toilette 100 ml. ƒ 71,50

Polo Sport Extreme

Ralph Laurens eerste Polo Sport geur was een gemankeerde kopie van Cool Water. In het gunstigste geval wekte dit even fraai als sober verpakte reukwater associaties met zonnebrandcrème. Polo Extreme, gevat in een halterachtige fles, ruikt aanzienlijk beter. Stoere, niet-agressieve geur die bijblijft en die je gaat missen als je 'm niet op hebt. Mikt niet zozeer op de man in pak alswel op lieden die aan een elastiek de afgrond induiken. Dat kan verkeerd aflopen, maar dankzij de schokbestendige verpakking blijft de fles heel.

Eau de Toilette 100 ml ƒ 109

    • Bulgari Black