Boeing: crisis Azië niet al te zorgelijk

BRUSSEL, 18 JUNI. De recessie in Azië baart de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing niet al te veel zorgen. Boeing verwacht dat de crisis van korte duur zal zijn. De terugval in de afzet van vliegtuigen in de regio in de eerstkomende vijf jaar blijft beperkt tot 150 toestellen, van 4150 naar 4000.

De groei in het vliegverkeer in de Aziatische regio zal iets minder uitbundig zijn. Boeing voorziet een terugval van de groei die kan oplopen tot 2,5 procentpunten wat het vervoer binnen de regio betreft, en van 1 à 1,5 procentpunt in het intercontinentale verkeer. De fabrikant publiceerde vanmorgen zijn jaarlijkse marktverkenning voor de komende twintig jaar. Normaal verschijnt die in maart. Om het effect van de Azië-crisis goed te kunnen inschatten, komt het overzicht later.

Boeing voorziet een gemiddelde groei van het internationale vliegverkeer met jaarlijks 4,9 procent. Voor Europa ligt dat op 4,6 procent. China spant de kroon met een groei van 8,1 procent, gevolgd door Zuid-Amerika (7,2 procent). Het vrachtvervoer zal iets sterker, met gemiddeld 6,4 procent, groeien.

Uitgaande daarvan verwacht Boeing dat de totale vloot aan passagiers- en vrachtvliegtuigen in 2017 26.200 stuks zal tellen. Eind 1997 waren dat er 12.300. De 17.650 toestellen die nodig zijn voor uitbreiding en vervanging vertegenwoordigen een waarde van 1,25 biljoen dollar (2,5 biljoen gulden).

In de ogen van Boeing zullen kleinere toestellen zoals de Boeing 717, 737 en 757 de bulk van de markt opeisen. Daarna komen de middelgrote vliegtuigen (Boeing 767 en 777).

De grote vliegtuigen vanaf de Boeing 747 vormen niet een echt grote markt. Hun aandeel zal in de periode 1998-2017 geleidelijk zakken van 8 naar 6,5 procent.

Boeing ziet daarin opnieuw een rechtvaardiging van zijn vorig jaar genomen besluit om te stoppen met plannen voor de ontwikkeling van een geheel nieuwe “superjumbo”.

Aartsrivaal Airbus gelooft nog wel in een toekomst voor zulke grote toestellen, die zeker 550 passagiers kunnen vervoeren. Volgens Boeing zullen luchtvaartmaatschappijen eerder kiezen voor vliegfrequentie dan omvang. De markt is gewoonweg te klein en “te ver in de toekomst.”(ANP)