Ruzie over verlofdagen; NS doet concessies na wilde staking

AMSTERDAM, 17 JUNI. Machinisten van de Nederlandse Spoorwegen in de regio Amsterdam hebben gisteravond overeenstemming bereikt met de NS-leiding over het opnemen van snipperdagen in de zomer. Onvrede hierover was gisteren de aanleiding voor een vier uur durende staking.

Door de staking, die niet werd gesteund door de vakbonden, kwam het treinverkeer in en om Amsterdam tussen half twaalf en vier uur voor een groot deel stil te liggen. Ook in de rest van het land waren de gevolgen spoedig merkbaar. Tot na middernacht bleef het treinverkeer ontregeld.

Het initiatief van de actie werd genomen door het Amsterdams Machinisten Kollektief. Maandag hadden de productiemanagers van de NS een akkoord bereikt met de ondernemingsraad. Maar volgens het AMK ging die afspraak niet ver genoeg. Aanvankelijk had NS de machinisten ingeroosterd voor meer verlofdagen dan haalbaar bleek. Dat is toen teruggedraaid. Ook de mogelijkheid om in de zomermaanden snipperdagen op te nemen werd teruggedraaid. Dat was de directe aanleiding voor de stakingsactie.

Volgens een bestuurder van de spoorwegvakbond FSV is het AMK “geen erkende bond, maar wel een groep die goed met elkaar communiceert”. De FSV heeft begrip voor de actie van de Amsterdamse machinisten. “Het is natuurlijk vervelend dat zo veel reizigers zijn gedupeerd, maar het geeft wel aan hoe hoog de nood is. Mensen doen dat niet zomaar.” In de regio Amsterdam is volgens hem al langer sprake van extreem hoge werkdruk door tekort aan machinisten.

Volgens de woordvoerder van de NS is gisteravond met het AMK overeengekomen dat “niet aan de snipperdagen in de zomerperiode zal worden getornd”. Ook de diensten in het weekeinde waren een belangrijk punt voor de Amsterdamse machinisten. De machinisten in de regio Amsterdam hebben om het weekeinde dienst of vrij. In de rest van de land werken machinisten soms twee weekeinden achter elkaar. “De Amsterdamse praktijk zullen we in de hoofdstad handhaven”, aldus de NS-woordvoerder.

Mochten er in de zomer toch te weinig bestuurders zijn, dan zullen de NS overwegen bepaalde treinen niet te laten rijden. “Dan hebben we het natuurlijk wel over het uiterste geval en over extra zomertreinen die niet in het spoorboekje staan vermeld”, aldus de woordvoerder. Het akkoord is volgens de woordvoerder van het AMK “het maximaal haalbare”.