De laatste dagen van Hongkong

Chinese Box. Regie: Wayne Wang. Met: Jeremy Irons, Gong Li, Maggie Cheung, Ruben Blades, Michael Hui. In: 11 theaters.

Ooit moet iemand eens de productiegeschiedenis beschrijven van Chinese Box, een Frans-Amerikaans-Japanse co-productie over een stervende Engelse journalist (Jeremy Irons), die op video de laatste dagen van het Britse bewind over Hongkong vastlegt. Op grond van het tamelijk onbegrijpelijke en redeloze eindresultaat kan veel strijd en paniek vermoed worden, bij voorbeeld bij de geslaagde poging de film al in september 1997 op het festival van Venetië in wereldpremiére te brengen, met inbegrip van opnamen van de machtsoverdracht drie maanden eerder.

Op papier moet het een sterkere film geweest zijn dan het door de internationale pers in Venetië neergesabelde rommelpotje. Niemand minder dan schrijver Paul Theroux en de zeer respectabele Franse scenarist (van Buñuel en Schlöndorff) Jean-Claude Carrière leverden het originele gegeven, samen met regisseur Wayne Wang (Smoke, The Joy Luck Club), die als 18-jarige uit Hongkong naar Amerika vertrok om regisseur te worden. Ook zijn hoofdpersoon, die zeker in de vorm van Irons het perfide Albion belichaamt, keert na lange afwezigheid terug naar de Kroonkolonie. Daar ontmoet hij een cynische fotograaf (Ruben Blades), een min of meer corrupte zakenman (Michael Hui) en diens vriendin (Gong Li). Op dit voormalige animeermeisje wordt Irons verliefd, en dat leidt tot veel onoverzichtelijke verwikkelingen. Maar er is ook een brutale straatmeid (Maggie Cheung), die Irons intrigeert. Wat haar functie voor het verhaal is, wordt niet erg duidelijk, maar de persmap vermeldt iets over haar relatie met ene William (Jared Harris), die in de eindmontage zo goed als verdwenen is.

Het blijft gissen waar het precies fout is gegaan met Chinese Box, waarvan zelfs de titel een groot raadsel blijft. Waarschijnlijk heeft het te maken met haast en een overdaad aan producenten, prestigieuze scenaristen en dito sterren. Zelfs de naam van Chris Doyle, door zijn werk voor regisseur Wong Kar-wai een van de meest invloedrijke cameralieden van dit moment, valt in een hoekje van de eindcredits te ontwaren, als cameraman van de 'second unit'. Ik ben benieuwd naar dat boek over deze Aziatische pendant van Heaven's Gate.