Chaos bij NS; 'net een dom blondje'

Een spontane werkonderbreking door Amsterdams personeel van de NS veroorzaakte gisteren een chaos in de treinenloop, vooral van en naar de hoofdstad. Informatievoorziening in tijden van nood bleek opnieuw een zwakke plek.

AMSTERDAM, 17 JUNI. Het mededelingenbord in de hal van het Centraal Station vertoont een onnavolgbaar ritme van hoop en desillusie. De normale dienstregeling maakt van tijd tot tijd plaats voor volstrekte leegte. Dan weer de normale dienstregeling, opnieuw gevolgd door de leegte. Tegen beter weten in staren passagiers naar het bord. Voor de oplettende reiziger trekken op een lichtbalk daaronder rode lettertjes voorbij: 'Wegens een werkonderbreking rijden er momenteel minder treinen van en naar CS'.

De informatievoorziening is gebrekkig. Reizigers staan zich vertwijfeld af te vragen of er een trein is die hen naar huis kan brengen. Iedereen in uniform wordt aangeklampt. “Ik ben net een dom blondje”, zegt een machinist uit Maastricht. “Ik weet niks.” In de haast heeft de NS toegang-controleurs de hal ingestuurd, maar ook zij kunnen geen aanwijzingen geven.

Een reiziger die arriveert op station Amsterdam WTC heeft een barre tocht van ruim tweeëneenhalf uur achter de rug. Hij had een vergadering in Rotterdam vroegtijdig verlaten om nog op tijd te zijn voor een volgende afspraak in Amsterdam. Maar op het Centraal Station in de Maasstad kon niemand hem vertellen of hij beter over Utrecht of over Schiphol kon reizen.

“Het is toch absurd dat er geen extra mensen worden ingezet die je vertellen welke treinen wel rijden en welke niet. De NS moet gewoon een noodbalie inrichten waar contact wordt gehouden met de centrale verkeersleiding. Dan kunnen ze tenminste aangeven wat de mogelijkheden zijn.”

De belangenorganisatie voor reizigers in het openbaar vervoer Rover zegt dat de NS al jaren verbetering belooft, maar dat de informatievoorziening bij stakingen en vertragingen nog steeds “waardeloos” is. “Het is langzamerhand een schandaal dat de NS de reizigers zo in het onzekere laat. De NS heeft zogeheten 'regionale verkeersinformanten' aangesteld, maar die zijn kennelijk niet tegen hun taak opgewassen. Het is om moedeloos van te worden, zeker omdat de NS de kritiek bagatelliseert en probeert critici zwart te maken”, aldus K. Rotteveel van Rover.

Volgens M. Jonker van de NS-verkeersleiding wordt het probleem juist “zeer serieus” genomen. “Maar ons logistieke systeem is niet opgewassen tegen een uitzonderlijke situatie als gisteren. Het is dan heel erg lastig om mensen te informeren”, aldus de NS-employé.

Vanuit Amsterdam CS rijden twee treinen. Één naar Amsterdam Haarlemmerpoort en één naar Amsterdam Sloterdijk. In de centrale hal gonst het dat je vandaaruit verder het land in kan. Maar een man die alleen al om een claim in te dienen drie keer is doorverwezen, heeft net aan het loket gehoord dat er helemaal geen treinen rijden, ook niet naar Muiderpoort. En een andere reiziger - die nu zwaar overweegt een tweedehands autootje aan te schaffen - komt juist net weer terug van Muiderpoort. Het omroepbericht aldaar luidde dat vanaf Muiderpoort alleen treinen naar CS rijden. Bij het loket hadden ze dat bevestigd. Van een NS-medewerker krijgt hij nu een nieuw advies: eerst met de metro naar Duivendrecht. Thuis in Lelystad wacht zijn dochtertje van twee op hem, zijn zoon van zeven kan ieder moment van een schoolreisje terugkomen.

Om half negen 's avonds bied een telefoontje naar de informatielijn voor openbaar vervoer 0900-9292 nog geen soelaas. “Wij hebben geen informatie van de NS gekregen.” Een oudere heer kan na zes keer overstappen, volle treinen en onverklaarbare vertragingen nog steeds begrip opbrengen voor de stakingen. Maar niet voor de gebrekkige informatievoorziening. “Er stond een trein die zou gaan rijden, maar dat gebeurde gewoon niet. Ik zat er twintig minuten voor niets in, en toen reed een andere trein met dezelfde bestemming nog eerder weg ook.”

    • Monique Snoeijen
    • Yasha Lange