Ook football-spelers hebben raffinement; Dansers en sporters werken samen in film 'Blindside block'

Onder leiding van regisseur Mart Dominicus werken spelers van football-club The Crusaders en dansers van Krisztina de Châtel aan de film 'Blindside Block'. Dominicus wil afrekenen met het clichés van stoere sporters en fragiele dansers.

NIJMEGEN, 15 JUNI. 'Stilte in het stadion', klinkt er door de megafoon van de productieleidster. Als er twintig mensen aanwezig zijn in De Goffert, de arena van voetbalclub NEC in Nijmegen, is het veel. Er wordt dan ook niet gevoetbald maar gedanst. Alhoewel, gedanst, de spelers van de American football-club The Crusaders zullen dat anders zien, maar ze doen wel mee aan de totstandkoming van de dansfilm Blindside Block die regisseur Mart Dominicus en choreografe Krisztina de Châtel op dit moment opnemen. Geen registratie van een voorstelling, maar een zelfstandige dansfilm waarin Dominicus speelt en afrekent met het cliché van stoere, stevige sporter en de breekbare, fragiele danser(es).

Tijdens de opnames van een scène uit Blindside Block, een term uit het football die zoiets betekent als een aanval gericht op iemand vanuit een onverwachte hoek, breekt een van de fragiele danseressen gekleed in een soort motorpak door de rij defensief opgestelde, breedgepolsterde mannen die hun 'nederlaag' liefdevol accepteren.

Mart Dominus kreeg het idee de twee werelden met elkaar te confronteren toen producent IDTV hem vroeg een dansfilm te maken. Zonder echt een fan te zijn van het football kende hij het wel als een fotogenieke sport. En hij kende de choreografieën van Krisztina de Châtel die opvallen door androgyniteit, dynamiek, zich herhalende bewegingen en een ingenieus ruimtegebruik. Bovendien had De Châtel al eerder 'gedanst' met aarden wallen, paarden en windturbines dus waarom geen Crusaders? De Châtel kwam erachter dat tijdens footballtrainingen bepaalde oefeningen en spelpatronen eindeloos worden herhaald. Hierin raken dans en football elkaar dus. En wanneer de sporters met hun behelmde koppen bij elkaar staan, lijken ze wel te ontploffen als ze ineens van elkaar wegrennen. Pure dans!

Vorig jaar repeteerden dansers en sporters drie dagen om aan elkaar te wennen. Aan elkaars lichamelijkheid bijvoorbeeld. Toen Domincus op een gegeven moment de dansers opdracht gaf aan de footballspelers te gaan hangen, was er geen enkel probleem voor de danseressen. Maar dat een mannelijke danser aan het stoere lijf van een football-speler (in het dagelijks leven vrachtwagenchauffeur) moest hangen, kostte de nodige zelfoverwinning bij de sporters. Tijdens de opnames lijken de twee werelden elkaars taal te spreken en hebben ze veel lol maar tijdens de lunch komt de ware aard naar boven; de Crusaders kijken in groepsverband naar een footballvideo terwijl de dansers uitzwermen over het veld. De een beplakt de opgelopen blaren, de ander leest een zwaar literair werk en weer een ander ligt in het gras te zonnen.

Mart Domincus gebruikte de repetities ook voor improvisaties om het scenario van Blindside Block te kunnen schrijven. Samen met De Châtel bedacht hij scènes en een soort choreografie. De film zal uit vier delen bestaan met een introductie, vervolgens het aftasten, dan de confrontatie en tenslotte de versmelting. Dat laatste lijkt wat klef, zegt Dominicus, maar hij verzekert “dat Hollywood achterwege blijft”. Het gaat meer om een stilistische versmelting. De Châtel vult het in muzikale termen aan: een crescendo. De stilering is voor Dominicus de essentie van de film. De meeste dansfilms op televisie zijn enigszins bewerkte registraties van voorstellingen. Domincus wilde per se een voor het medium bedacht script. Hoe dansers en spelers visueel een worden zonder dat het al te hermetisch overkomt. En hij zal veel gebruik maken van slowmotion, iets waar sport op televisie een patent op lijkt te hebben. De stoere mannen die op zondagavond naar Studio Sport kijken moeten Blindside Block ook interessant en mooi kunnen vinden. In de hoop dat hij ziet dat de dansers over onvermoeide mannelijke krachten beschikken en dat de footballspelers 'vrouwelijkheid' en raffinement in zich herbergen. Een hemelse sfeer is inmiddels in stadion De Goffert ingetreden: spelers en dansers kijken professioneel naar boven om te zien of ze het deze scène nog droog en zonnig houden. Beiden hebben inmiddels geleerd dat filmen wachten betekent. En in Nederland schuilen voor de regen.

De première van Blindside Block is gepland in september tijdens de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. De film zal door de NPS worden uitgezonden op televisie.

    • Ingrid van Frankenhuyzen