Herman Krebbers over leren en doceren

Frank Peter Zimmermann en Enrico Pace: Concertgebouw Amsterdam 18/6 20.30 uur. Herman Krebbers en het Orkest van het Oosten: Concertgebouw Amsterdam 20/6 14.15 u. Cd-box: Herman Krebbers 75 jaar: Philips 462 554-2 MM.

AMSTERDAM, 15 JUNI. “Het Vioolconcert van Beethoven zal zelfs de dood niet uit mijn hoofd krijgen, zozeer houdt me dat nog altijd bezig. Daarom mag ik bij concoursen, waar ik wereldwijd als jurylid optreed, graag met collega's over vingerzettingen en andere technische problemen discussiëren. Ik vind het eervol dat ze me nog altijd als jurylid vragen, maar belangrijker is het feit dat ik zo op de hoogte blijf van het niveau elders, wat ik een voorwaarde vind voor mijn pedagogiek. Niet iedereen kan solist worden, maar zelfs om in een orkest te spelen, moet je tegenwoordig waanzinnig goed zijn. De concurrentie slaapt niet. Ik ervaar het als een enorme satisfactie iedere keer dat een leerling van me in een orkest wordt aangenomen. Zeventien spelen er alleen al in het Concertgebouworkest.”

Herman Krebbers, die donderdag 75 jaar wordt, doceert nog altijd aan het conservatorium van Amsterdam. Zelf leerde hij het vioolspel van de befaamde pedagoog Oskar Back. In 1950 werd hij, naast Theo Olof, concertmeester van het Residentieorkest. Twaalf jaar kregen zij dezelfde functie bij het Concertgebouworkest. Krebbers maakte een grote carrière als solist, was leider van het Guarneri Trio, doceerde in Amsterdam en Düsseldorf. In 1979 moest hij na een val uit een boot, waarbij zijn arm uit de kom schoot, zijn loopbaan voortijdig staken. Sindsdien werkte hij verder als pedagoog.

Krebbers' 75ste verjaardag is aanleiding voor feestelijke activiteiten. Op instigatie van Holland Music Sessions, waar Krebbers iedere zomer masterclasses geeft, brengt oudleerling Frank Peter Zimmermann donderdag in het Concertgebouw een 'verrassingsconcert'. Zaterdag speelt Krebbers er zelf, samen met Theo Olof en zijn oudleerlingen Christiaan Bor en Natsumi Tamai, begeleid door het Orkest van het Oosten onder leiding van Jaap van Zweden. Zaterdag krijgt Krebbers een box met drie cd's met eigen historische opnamen. De AVRO wijdt op die dag op Radio 4 vier programma's aan Krebbers.

“Mijn eigen leerschool is hard geweest. Ik voelde me als jongen uit de provincie in Amsterdam vaak erg eenzaam, al had ik veel steun aan Theo, met wie ik samen les had van meneer Back. Die sprak als prins Bernard. Zoals die keer toen hij mij zei: 'U spielt mai freidag die Ciaconna van Bach - uit uw hoovd!' Ik studeerde héél hard; toch was meneer Back niet tevreden. De volgende dag moest het over. Verschrikkelijk! Ik had heimwee, zou dat weekeinde eindelijk weer naar mijn ouders gaan, maar daar hoefde je niet mee aan te komen. 'Daaran ben iek niet interessiert.' Zondagavond speelde ik het stuk eindelijk naar tevredenheid van meneer Back. Toen kon ik onmogelijk meer naar huis.

“Mijn vriendschap met Olof dateert uit die tijd. Als vanouds speel ik zaterdag met hem het Dubbelconcert van Bach. Natuurlijk spelen we volgens de huidige opvattingen te langzaam. Onze interpretatie zal niettemin sterk verschillen van de opname uit 1952 die nu wordt heruitgebracht. Dat is een document, een tijdsbeeld. Hoewel ik nooit overwogen heb barokviool te spelen, zijn de veranderingen niet aan mij voorbijgegaan. Ik speel nu met minder vibrato, al kan ik niet helemaal zonder. Sinds mijn ongeluk heb ik veel bijgeleerd en dat heb ik gelukkig op mijn leerlingen mogen overbrengen. Dat Tamai onlangs het Bach Concours heeft gewonnen, beschouw ik als een bevestiging en een persoonlijk compliment.”