Website

Op de website van het Oerol-festival zakt de bezoeker door een onderwaterlandschap bevolkt door platvissen, schildpadden en dolfijnen naar de bodem van een digitale oceaan. Onderweg kan je op een icoontje klikken om de flessenpost te onderscheppen of het festival-programma door te lezen. Vrijdagmiddag om drie uur gaat het Reallife-gedeelte van de site van start. Via radio-uitzendingen en videobeelden kan de bezoeker rechtstreeks getuige zijn van de boottocht van de eerste Oerol-bezoekers naar Terschelling.

De Reallife-uitzendingen worden aangekondigd door de operator op Terschelling. Deze stuurt zijn headlines de zee in; door hierop te klikken wordt toegang verschaft tot de chatroom. Daar kunnen bezoekers middels vragen en opmerkingen de verrichtingen van een cameraman en een reporter beïnvloeden. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid ook per referendum opdrachten te geven. De operator op Terschelling geeft een mogelijke opdracht en internetbezoekers kunnen via stemming aangeven of ze wel of niet moet worden uitgevoerd.

Art-director Matthijs Jaspers van TV3000, het bedrijf dat samen met de VARA het festival digitaal heeft ontsloten, is tevreden over zijn creatie. “Vergeleken met vorig jaar is de presentatie verbeterd. Er is nu een site met alle informatie over het festival.” Bovendien heeft hij het programma zo aangepast dat ook minder krachtige computers het aankunnen.

Vorig jaar waren gemiddeld veertig mensen tegelijkertijd aanwezig in de chatroom. Aangezien de organisatie dit jaar meer respons verwacht, is de capaciteit uitgebreid tot 200.