Daling yen kan leiden tot Japanse desinvestering

ROTTERDAM, 13 JUNI.“De dalende koers van de Japanse yen kan Japanse bedrijven in Nederland tot desinvesteringen dwingen,” zegt directeur K. Molijn van Japan Insite, een adviesbureau voor investeerders in Japan en Japanse investeerders in het buitenland. Hij voegt daaraan toe dat het voor Nederlandse bedrijven het uitgelezen moment is om in Japan te investeren. Daarnaast valt zijns inziens niet te verwachten dat Japanse producten in Nederland goedkoper worden.

Volgens Molijn is een negatief gevolg van de val van de yen dat Japanse bedrijven minder geneigd zijn te investeren in het buitenland. “Voor Japanse nieuwkomers wordt het daar moeilijk. En reeds gevestigde bedrijven zullen eerder besluiten tot desinvesteren omdat buitenlandse investeringen te gelde moeten worden gemaakt om binnenlandse kredieten af te lossen. De Japanse banken beperken de kredietverlening en verplichten bedrijven tot versnelde aflossingen,” aldus Molijn.

Nederland heeft in Europa na het Verenigd Koninkrijk de meeste Japanse investeerders binnen de grenzen. Volgens H. Matsuura van de Japanse organisatie voor buitenlandse handel (JETRA) in Amsterdam wordt Europa te duur voor Japan. Omdat Nederland meer investeerders telt kan Nederland relatief meer lijden onder de Japanse recessie. Maar Matsuura ziet in de crisis voor Nederland als distributieland juist voordelen. “Op dit moment gaat ruim 12 miljard gulden van de Japanse export naar Europa via Nederland. Die export zal door lagere prijzen voor Japanse producten toenemen. Daarmee wordt het drukker in de Rotterdamse haven en op Schiphol.”

Matsuura verwacht niet dat de consument iets merkt van de lagere yen. “Japanse auto's of CD spelers worden niet goedkoper in de winkel. De importeurs strijken een hogere marge op. Pas op zeer lange termijn wordt dit koersvoordeel doorberekend aan de klant.”

Molijn en Matsuura zijn het er over eens dat dit voor Europese bedrijven hét moment is om te investeren in Japan. Molijn: “Japanners konden altijd de gang van zaken dicteren. Nu kunnen westerse bedrijven voor weinig geld participeren in hun Japanse concurrent of toeleverancier die in geldnood verkeert. Zelfs Amerikaanse bedrijven die tot nu toe nauwelijks over de grens keken investeren nu in het land van de rijzende zon. Bedrijven met hoofdzakelijk Japanse concurrenten moeten nu met ze gaan praten. Die concurrenten moéten wel vanwege de malaise. Nederland moet eens wakker worden.” En Matsuura: “Een regering die met haar politiek steeds meer zaken aan het bedrijfsleven wil overlaten in combinatie met een goedkope yen. Dat is een buitenkans.”

    • Maarten Veeger