Britse vegetariërs bieden sexy fruit

ROTTERDAM, 13 JUNI. Het Britse Genootschap van Vegetariërs hoopt vlees consumerende landgenoten van hun eetgewoonte af te brengen met een advertentie-campagne die groenten en fruit als sexsymbolen presenteert.

Een vijftig seconden durend reclame-fimpje, dat suggestief gevormde Spaanse pepers, zacht gestreelde meloenen en een slappe asperge laat zien, moet verandering brengen in de perceptie bij het grote publiek als zouden vegetariërs suffige types zijn. De reclame moet duidelijk maken dat er een sensueel alternatief bestaat voor vlees.

Het filmpje zal vanaf volgende week in 250 Britse bioscopen worden getoond en het Vegetarisch Genootschap is verrukt over de boodschap die het brengt. “We weten nu wel zo langzamerhand dat de consument onze preken over gevaren voor de gezondheid beu is. Dus willen we met ons nieuwe reclame-filmpje een eind maken aan het stereotiepe beeld bij het publiek dat vegetariërs saai en smakeloos zijn,” aldus woordvoerster Sue Taylor. “De advertenties laten het Verenigd Koninkrijk een sprankje seks zien die van vleesvrij voedsel uitstraalt,” aldus mevrouw Taylor.

Het genootschap zegt dat vier miljoen Britten nooit vlees eten. Het aantal vegetariërs zou wekelijks met 5.000 groeien. Bij de succesvolle campagnes van de laatste twee jaar zijn de Britse vegetariërs overigens een flink handje geholpen door de vrees voor de gekke-koeienziekte. (Reuters)