Winstverwachting blijft; Crisis Azië raakt Ahold nauwelijks

ROTTERDAM, 12 JUNI. Supermarktconcern Ahold heeft in Azië tijdens het eerste kwartaal tien procent van de omzet moeten inleveren. Dat was een gevolg van de financiële crisis en de devaluatie van de lokale valuta.

De omzet over de eerste zestien weken kwam daardoor dit jaar uit op 226 miljoen gulden. In het eerste kwartaal van 1997 was dat nog 257 miljoen gulden.

De aanloopverliezen in de regio stegen van 15 miljoen tot 21 miljoen gulden in dit kwartaal. In lokale valuta steeg de omzet wel, met meer dan 25 procent. Ahold is voornamelijk actief in Thailand en heeft verder winkels in China, Maleisië en Singapore.

Voor de groei van het hele concern, de nummer vijf ter wereld en de nummer vier in de Verenigde Staten, had de tegenslag in Azië nauwelijks gevolgen. De omzet steeg met 14,6 procent van 14 miljard gulden tot 16,1 miljard gulden. De nettowinst steeg nog sneller, met 25,2 procent tot 293 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat kwam 19,5 procent hoger uit op 570 miljoen gulden, de winst per aandeel 22,4 procent op 0,54 gulden.

Ahold handhaaft de verwachting dat de nettowinst en de winst per aandeel over 1998 'belangrijk hoger' zullen zijn, waarmee 12 tot 20 procent wordt bedoeld. De resultaten waren in lijn met de verwachtingen van financieel analisten. De koers van het aandeel Ahold op de Amsterdamse beurs reageerde nauwelijks na de bekendmaking van de cijfers gistermiddag, voor opening van Wall Street.

De cijfers zijn dit kwartaal positief beïnvloed door een hoge dollarkoers. Meer dan de helft van de omzet (4,5 miljard dollar, ruim 9 miljard gulden) komt uit de Verenigde Staten. De omrekenkoers van de Amerikaanse dollar was dit keer 2,05 gulden tegen 1,87 gulden vorig jaar. De positieve invloed van valutakoersen was 711 miljoen gulden op de omzet en 21 miljoen gulden op de nettowinst. Zonder koersstijging van de dollar zou de stijging van de winst per aandeel zijn uitgekomen op 14,8 procent.

In Nederland steeg de omzet met 7,5 procent van 4,7 miljard gulden tot 5 miljard gulden. Marktleider Albert Heijn (5,8 procent) groeide harder dan de markt, maar deed het minder goed dan Schuitema met zijn formule C1000, die 11,1 procent meer omzet behaalde. De drogisterijen van Etos en de slijterijen van Gall & Gall verbeterden hun omzet licht.

In de VS steeg de omzet met 5 procent tot 4,5 miljard dollar. De ketens Stop & Shop en Giant presteerden uitstekend. Bi-Lo behaalde lichte winst, bij Tops bleef de omzet ongeveer gelijk. De omzet in Europa (Polen, Portugal, Spanje en Tsjechië) steeg met 18,1 procent van 694 miljoen naar 820 miljoen gulden. In Latijns-Amerika ging de omzet omhoog met 87 procent naar 453 miljoen gulden. Dat komt grotendeels door de consolidatie van de Braziliaanse keten Bompreço in Bahia.

Nog niet meegeteld is de acquisitie van Disco (Argentinië) en Santa Isabel (Chili, Peru, Paraquay en Ecuador).

Vorige maand heeft Ahold aangekondigd de Amerikaanse keten Giant Food Inc te willen overnemen voor ongeveer 6 miljard gulden.