HAL vreest tekort officieren

De cruise-markt is 'booming' en er is potentieel nog een grote markt voor ondernemingen als de Holland America Line. Het aantal Nederlandse klanten is echter beperkt.

ROTTERDAM, 12 JUNI. De Holland America Line zal Rotterdam vaker als begin- en eindpunt voor Europese cruises gaan gebruiken. Amsterdam blijft onveranderd de Nederlandse haven ('port of call') die tijdens Europese cruisereizen voor een kort bezoek wordt aangedaan. Dit zei A. Kirk Lanterman, president-directeur van Holland America Line-Westours Inc. deze week na aankomst van het nieuwe HAL-vlaggenschip 'Rotterdam' in de Maasstad.

De gemeente Rotterdam hoopt dat de Maasstad in de komende jaren vaker als stopplaats wordt opgenomen in het programma van cruise-ondernemingen. Voor de HAL wier Europese cruises dit jaar zijn uitverkocht en die in 1999 met de 'Rotterdam' en de 'Maasdam' in de Europese wateren terugkeert, is Rotterdam meer geschikt als eind- en beginpunt voor reizen. “Na aankomst geven we gemiddeld een half miljoen dollar uit aan bevoorrading, brandstof, etcetera, wat lokale leveranciers ten goede komt”, aldus Lanterman. Na aankomst van de bijna 60.000 ton metende 'Rotterdam' gingen deze week ruim 1.200 passagiers van boord, wat mede door gebrek aan taxi's tot af en toe hectische taferelen op de Wilhelminakade op de Kop van Zuid leidde.

Volgens Lanterman kennen de overwegend Amerikaanse cruise-passagiers alleen Europese hoofdsteden, zoals Amsterdam of Kopenhagen. “In de toekomst komen andere plaatsen in aanmerking, als de negen of tien belangrijkste steden die we nu aandoen, al te bekend zijn geworden.” De HAL-directeur wees in dit verband op de komende grote expansie in de cruisevaart. “De komende vier jaar komen er veel nieuwe cruiseschepen bij. Het aantal bedden op cruiseschepen stijgt van 118.000 nu tot 170 à 180.000, een toename van meer dan vijftig procent.”

De HAL, een dochteronderneming van Carnival Cruise Lines, de grootste cruisemaatschappij ter wereld, neemt de komende vier jaar vijf nieuwe schepen in gebruik, waarmee volgens Lanterman in totaal een investering van 1,8 miljard dollar is gemoeid. Volgend jaar komen de 'Volendam' en de 'Zaandam' in de vaart, beide iets groter dan de bijna 60.000 ton metende 'Rotterdam'. In 2000 krijgt het vlaggenschip een 'bijna-zusterschip' en de volgende twee jaar worden nog eens twee nieuwe schepen in gebruik genomen. Evenals de 'Rotterdam' worden de nieuwe HAL-schepen gebouwd door de Italiaanse werf Fincantieri in Triest, een van de vier grote scheepswerven ter wereld die gespecialiseerd zijn in de bouw van grote cruiseschepen.

De expansie van de cruisemaatschappijen is gebaseerd op optimistische verwachtingen over de toenemende populariteit van cruises. Lanterman: “Vijf miljoen Amerikanen hebben tot nu toe een cruise-reis gemaakt. Dat is slechts twee procent van de bevolking van de VS. Veertig procent van de Amerikanen besteedt echter gemiddeld even veel tijd en geld aan vakanties op land. Er is dus potentieel nog een grote markt voor de cruise-ondernemingen.” In Nederland is het aantal cruise-gangers beperkt tot 25.000 à 30.000.

De HAL-schepen die onder Nederlandse vlag varen hebben vrijwel uitsluitend Nederlandse officieren. Maar de maatschappij voorziet een tekort omdat hun aantal in de komende jaren, als de nieuwe schepen in gebruik worden genomen, met 50 procent zal moeten toenemen.

De HAL voert intensieve campagnes om meer Nederlands personeel in leidinggevende functies aan te trekken, ook op niet-maritieme posten. Ze heeft een eigen wervingsbureau in Nederland opgezet.

Lanterman erkende dat de verwachte expansie van de cruisevaart tot 'allerlei milieu-problemen' zal leiden. Hij noemde in dat verband onder meer overbelasting van cruisehavens wat in sommige Caribische eilanden al het geval is.