Flitsend

Op de geliberaliseerde telecommunicatiemarkt is tenminste één categorie aanbieders zeker van zijn zaak: de reclamemaker. In het ondoorzichtige woud van aanbieders en aanbiedingen zal de consument reclame op tv en in kranten als belangrijkste leidraad kiezen, zo is de overtuiging in telecomland.

Een sterk imago van een telecombedrijf is eveneens belangrijk. Daarmee kan het bijvoorbeeld een sterke positie verwerven op de krappe arbeidsmarkt voor telecomspecialisten. In dat licht moet de tv-campagne worden gezien waarin een bestuurslid (P. Morley, verantwoordelijk voor technologie) vertelt waar hij zijn vrouw heeft ontmoet en dat hij vroeger op straat heeft gemusiceerd. De boodschap: KPN is niet langer een diffuse combinatie van post en telecommunicatie, maar een technologiebedrijf dat levenslust uitstraalt, tot in de raad van bestuur.

Op de nog lang niet geliberaliseerde postmarkt timmert ook TNT Post Groep (TPG) met reclame aan de weg. De doelstelling is iets dichter bij de grond: de naam TPG moet erin gehamerd worden en het post- en expressebedrijf hoopt dat beleggers in het oude Koninklijke PTT Telecom het aandeel TPG dat zij straks in de schoot geworpen krijgen zullen vasthouden.

Een spot waarin twee zakenmensen in een TGV door het beeld zoeven werd gehandhaafd, ook na het ongeluk met een hogesnelheidstrein in Duitsland. Zo kort voor lancering op de beurs kan TPG onder geen voorwaarde snelheid minderen.

    • Michiel van Nieuwstadt