Voorkeur; Musea

ROB SCHOLTE Negentig werken uit de periode 1988 tot heden zijn nu te zien in Museum Jan van der Togt in Amstelveen. Het grote publiek dat Scholte leerde kennen door de bomaanslag in 1994, waarbij hij beide benen verloor, heeft nu de kans de schilder achter het slachtoffer te aanschouwen. Het is voor het eerst sinds het overzicht in Boijmans dat er nu zoveel Scholte's bij elkaar hangen. Scholte beroept zich niet op orginaliteit. Terwijl anderen hem betichten van diefstal, pleit hij voor het recht om alles te reproduceren: alles is van iedereen. Als postmodernist bestrijdt hij het idee van oorspronkelijkheid, van het geestelijk eigendom, kortom het copyright. Rob Scholte, schilderijen en grafiek t/m 14 juni in Museum Jan van der Togt, Dorpsstraat 50, Amstelveen. Do t/m zo 13-17u.

MODE Modecampagnes gaan steeds minder over kleding en mode is voor de hedendaagse modefotografen meestal bijzaak. De blote huid heeft de status van kledingstuk gekregen. Het lijf wordt versierd met verf, tatoeages, piercings en zelfs met het aanbrengen van littekens door ijzeren voorwerpjes onder de huid te plaatsen, scarificering. Eigentijdse modefotografie kan 'Rauw op het lijf' vallen: is het niet het bloot, dan zijn het de scharminkelige modellen, de agressieve sfeer of de verveelde, arrogante koppen van pubers in dure merkkleding die bij menig toeschouwer weerzin oproepen. De titel van de expositie over Nederlandse modefotografie, te zien in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam, is dan ook goed gekozen. Tegelijkertijd wordt in de Rotterdamse Kunsthal een overzicht van Britse modefotografie getoond. Rauw op het Lijf, hedendaagse modefotografie t/m 9 aug in het Foto Instituut, Witte de Withstr 63, Rotterdam. Di t/m zo 11-17u. Look at me, Britse modefotografie 1960-1998 t/m 9 aug in de Kunsthal, Westzeedijk 341 Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u.

VAN OSTADE Net als in zijn schilderkunst spelen boeren en kleine middenstanders een hoofdrol in de prenten van Adriaen van Ostade (1610-1685) Erg omvangrijk is zijn grafisch oeuvre niet: van vijftig etsen zijn afdrukken bekend. Ze zijn, voor het eerst in Nederland, allemaal bij elkaar te zien in een tentoonstelling in het Rembrandthuis, Amsterdam. Op de expositie, aantrekkelijk ingericht in de nieuwe tentoonstellingszaal van het Rembrandthuis, is gekozen voor een opstelling die enkele centrale thema's illustreert en ingaat op de stilistische en technische ontwikkeling in Van Ostade's werk. Een vitrine is geconcentreerd op Van Ostade's relatie tot zijn iets oudere tijdgenoot Rembrandt. Diens werk blijkt weliswaar een voorbeeld te zijn geweest voor het gebruik van de etstechniek en voor sommige composities en motieven, maar de werken die dat in de expositie moeten illustreren zijn te gering in aantal om de belofte van een 'artistieke ontmoeting' die de titel van de tentoonstelling vermeldt, in te lossen. Van Ostade & Rembrandt; een artistieke ontmoeting t/m 19 juli in Museum het Rembrandthuis, Amsterdam.

DUITSE EXPRESSIONISTEN Na de collectie Sara Lee, die ruim honderdduizend bezoekers trok, is 'Duitse Expressionisten de collectie Ahlers A.G.' de tweede in een reeks tentoonstellingen van bedrijfscollecties in het Larense Singer Museum. De keuze uit de Ahlers collectie vormt een evenwichtig geheel, de route voert van o.a. Gabriele Münter naar haar geliefde Kandinsky, Marc, Macke, een zaal vol Jawlensky's, Kirchner, Schmidt-Rottluff, Lovis Corinth en de dansende exotische vrouwen enportretten van Nolde. Max Beckmann is numeriek en kwalitatief met twintig doeken en werken op papier het best vertegenwoordigd. Duitse Expressionisten. Collectie Ahlers A.G. t/m 14 juni in het Singer Museum, Oude Drift 1, Laren. Di t/m za 11-17u, zon- en feestdagen 12-17u.

RENÉ DANIELS Het is moeilijk een oeuvre te vinden dat zo gelaagd is en zo vol twijfel als dat van René Daniëls. Slechts tien jaar kreeg hij de tijd om zijn genie te bewijzen, toen werd hij, na het maken van een schilderij met ogenschijnlijk angstig voorspellende waarde, getroffen door een hersenbloeding. Dat schilderij ontbreekt op de verder sublieme overzichtstentoonstelling die het Van Abbe Museum in Eindhoven aan zijn werk wijdt. René Daniëls: The Most Contemporary Picture Show in het Van Abbe Museum, Eindhoven. De schilderijen zijn te zien in het oude museum, aan de Bilderdijklaan, de tekeningen en gouaches worden getoond in het tijdelijke gebouw aan de Vonderweg, t/m 30 aug. Di-zo 11-17u

VREDE VAN MUNSTER Een pennenstreek en de Nederlanden waren 'vrye ende Souveraine Staten provintiën en landen' - vrij van de aanspraak van de Spaanse koning. Nederland herdenkt in een reeks tentoonstellingen de Vrede van Munster van 1648, waarbij de contouren van het moderne Nederland zichtbaar werden en de Republiek de wereld kon gaan verbazen. Beelden van een strijd. Oorlog en kunst vóór de Vrede van Munster, 1621-1648 t/m 14 juni in het Stedelijk Museum het Prinsenhof, Delft. Van Maurits naar Munster. Tactiek en triomf van het Staatse leger t/m 3 jan in het Legermuseum te Delft. Geloven in Verdraagzaamheid? 1648 Vrede van Munster t/m 26 juli in het Museum Catharijneconvent, Utrecht. Tegen de vrede! Utrecht en de vredesonderhandelingen in Munster t/m 7 juli in de Domkerk, Utrecht. De Vrede verbeeld, prenten uit de Atlas van Stolk t/m 28 juni in het Schielandshuis, Rotterdam.

EN VERDER De stad door de jaren, de geschiedenis van Amsterdam 1880-1998 t/m 1 nov en Beroep Huisvrouw. 1898-1998: 100 jaar huisvrouwenleven in de grote stad t/m 16 aug in het Amsterdams Historisch Museum, Kalverstraat 92. Ma t/m vr 10-17u, za/zo 11-17u; Alle bleekneuzen naar buiten t/m 1 aug in het Nederlands Openlucht Museum, Schelmseweg 89, Arnhem. dag 10-17u; Chapeau, Chapeaux!, hoeden van 1650-1960 t/m 14 juni in het Rijksmuseum, Stadhouderskade 42, Amsterdam. Dag 10-17u.