Treinongeluk

Volgens NRC Handelsblad van 6 juni heeft de Duitse hoogleraar Jorn Pachl geconcludeerd dat indien alle InterCity-reizigers niet voor dit vervoer hadden gekozen maar voor de auto, er dan geen 100 maar 2.500 doden waren gevallen. Volgens hem heel simpel te berekenen, want volgens de statistiek is het risico dat je bij een auto-ongeluk om het leven komt 25 maal zo groot als bij een treinongeluk.

De bekende redenering: als er iets ergs gebeurd is, zoek of construeer je iets wat nog erger is, dan valt het dus weer mee. Echt een troost voor de nabestaanden. Die hoogleraar is overigens blijkbaar gepromoveerd in het spoorwegwezen, maar zeker niet in de statistiek. Zo wel dan had hij moeten weten dat om je überhaupt op dit punt te kunnen en te durven uitspreken, je ter vergelijking op zijn best alleen maar de ongevalscijfers mag nemen van de autowegen die tussen dié steden lopen die ook door een supersnelle InterCity Expresse verbonden zijn. En natuurlijk nooit het totale dodencijfer voor alle vervoer per auto in geheel Duitsland.

    • Ico van der Willik