Bond meldt klachtenregen; 'Klant wordt de dupe van tarieven KPN'

DEN HAAG, 11 JUNI. De Consumentenbond wil dat KPN Telecom afziet van de nieuwe telefoontarieven die per 1 juli ingaan. De bond vindt dat de consument de dupe wordt van de nieuwe tarieven, terwijl hij juist van de vrije tarieven zou moeten profiteren.

Voor de meeste abonnees gaan de kosten omhoog, meent de Consumentenbond. Directeur D.M. Westendorp van de Consumentenbond schrijft dit in een brief aan de voorzitter van het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (Opta), professor dr. J.C. Arnbak.

De verhoging van de abonnementstarieven is goedgekeurd door de Opta, de toezichthouder op de telecommarkt. Dit orgaan vindt dat KPN Telecom de kosten van het gebruik van het netwerk in de abonnementen moet opnemen. Vooruitlopend op een definitief standpunt van de Opta over de kostenberekening door KPN zijn de nieuwe tarieven echter al goedgekeurd.

Bij de bond regent het klachten over de nieuwe tarieven die KPN in een brief aan al zijn abonnees heeft aangekondigd. In felle bewoordingen eist directeur D. Westendorp van de Consumentenbond van zowel KPN als de Opta dat de zaak wordt teruggedraaid. De bond vindt het vooral kwalijk dat de abonnementen omhoog gaan, terwijl de consument niets te kiezen heeft als het gaat om de aansluiting.

Ook de beperking van het daltarief met 2 uur - dat gaat voortaan 's avonds om acht uur in plaats van zes uur in - is de bond in het verkeerde keelgat geschoten. De oorspronkelijke daluren moeten gehandhaafd blijven, zo vindt de bond. Klanten die dat willen moeten kunnen overstappen op het goedkoopste BelBudget-abonnement en de mogelijkheid krijgen zelf een telefoonmaatschappij uit te kiezen.

Westendorp wijst in zijn brief Telecom-directeur J. Kooij erop dat het nu nog niet zo moeilijk is de kleinverbruiker als klant vast te houden. Maar of die straks, als er wel meer keus is, nog vertrouwen in KPN heeft, is de vraag. “Wij gaan ervan uit dat u belang hecht aan de mening van zoveel trouwe klanten”, aldus Westendorp.

In zijn brief aan de Opta schrijft de bond dat de nieuwe tarieven in strijd zijn met de Europese telecomregels. Die schrijven voor, dat consumenten tegen redelijke voorwaarden gebruik moeten kunnen maken van telecomdiensten, met name als voldoende concurrentie nog ontbreekt. Voorzitter J. Arnbak van de Opta komt donderdag met een reactie.

KPN wijst de kritiek van de hand en is niet van plan de tariefswijziging uit te stellen. De wijziging van de daluren maakt deel uit van de 'herbalancering' van de tarieven.

Dit tarief kan de consument juist zelf beïnvloeden met zijn belgedrag. Volgens een woordvoerster legt KPN geld toe op het BelBudget-abonnement.

Het zou dan niet terecht zijn tegelijkertijd de mogelijkheid te bieden de gesprekken via een ander af te wikkelen.

KPN heeft nauwelijks reacties ontvangen op de tariefswijziging. Op de zes miljoen brieven die het bedrijf heeft verstuurd zijn slechts enkele tientallen klachten binnengekomen.