Vijf uur ziekenhuishorror past beter op televisie dan als bioscoopfilm; Vervolg op Von Triers The Kingdom

The Kingdom II (Riget II). Regie: Lars von Trier en Morten Arnfred. Met: Ernst-Hugo Järegård, Ghita N/orby, Udo Kier, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, S/oren Pilmark, Thomas Bo Larsen, Stellan Skarsgård. In: Nederlands Filmmuseum, Amsterdam.

Herhaling en verdunning van de plot zijn kenmerken van lang lopende televisieseries. The Kingdom (Riget) mag dan tot op zekere hoogte een horrorparodie van een ziekenhuisserie à la Medisch Centrum West of ER zijn, ook de schrandere Deense agent-provocateur Lars von Trier ontkomt niet helemaal aan de wetmatigheden van het genre in zijn vervolg op de cultstatus genietende serie uit 1994. Nu kun je je ook afvragen of het verstandig is om zo'n feuilleton achter elkaar in de bioscoop te bekijken. De delen vier tot en met acht, nu uitgebracht onder de titel The Kingdom II, beslaan in totaal bijna vijf uur, verdeeld over twee voorstellingen waarvoor apart kaartjes verkocht worden: deel IIA duurt 135 minuten, deel IIB 160 minuten.

Het Rijkshospitaal in Kopenhagen, kortweg 'het Rijks', zakt opnieuw verder weg in het moeras waar het ooit op gebouwd werd. De geesten van overleden patiënten worden door een spiritistische oude dame uitgenodigd wraak te nemen op de rationalistische wetenschappers, terwijl ook de helleput zich een stukje verder opent. Het technische personeel vermaakt zich met het afsluiten van weddenschappen op het opzettelijk spookrijden-met-sirene van een ambulancechauffeur, de wetenschappelijke staf beraamt tijdens bijeenkomsten van hun vrijmetselaarsloge complotten tegen de bezuinigingsmaatregelen van de directie. Intussen groeit een demonische baby (met het hoofd van de volwassen horroracteur Udo Kier) uit tot monsterlijke proporties, tracht de arrogante Zweedse specialist (Ernst-Hugo Järegård) met steeds drastischer maatregelen zijn medische fouten te verdonkeremanen en becommentariëren twee alziende mongolen in de spoelkeuken als het koor in een Griekse tragedie de gebeurtenissen. The Kingdom II is kortom, zonder in kwaliteit onder te doen voor de eerste vier afleveringen, veel meer van hetzelfde.

Wie in The Kingdom 2 voor het eerst kennis maakt met de bizarre personages en plotwendingen, moet het duizelen, maar wie al vertrouwd is met dit horror-soap-universum, wordt weer te weinig verrast. Wel is Von Triers brutale vormgeving (video opgeblazen naar 35mm-film) altijd verfrissend. Je moet de sinds Breaking the Waves tot goeroe-formaat uitgegroeide Von Trier nageven dat hij de regie niet aan een ander heeft gelaten, maar wederom samen met coregisseur Morten Arnfred de monsterproductie zelf tot een goed einde heeft gebracht. En de capaciteiten van Von Trier zijn groot genoeg om met spanning uit te kijken naar de laatste vier afleveringen, die binnenkort opgenomen zullen worden, en dan naar verwachting zullen eindigen met de totale vernietiging van het medisch-wetenschappelijk complex.