Rotterdam ontvangt m.s. Rotterdam

De komst van een groot cruise-schip, het m.s. Rotterdam, herinnert in Rotterdam aan glorieuze dagen van weleer. Maar de gemeente ziet er ook een marketing-instrument in.

ROTTERDAM, 10 JUNI. Het nieuwe vlaggenschip van de Holland America Line (HAL), het bijna 60.000 ton metende m.s. Rotterdam, is sinds vanochtend voor het eerst in de haven van de stad waarnaar het is genoemd. Het cruiseschip dat 1.316 passagiers kan vervoeren, ligt afgemeerd aan de nieuwe Rotterdamse cruise-terminal voor de voormalige vertrekhal van de Holland Amerika Lijn aan de Wilhelminapier. Daar gingen in het begin van deze eeuw vele tienduizenden landverhuizers aan boord van beroemde HAL-schepen voor de oversteek naar de Verenigde Staten.

Het eerste bezoek van het zesde HAL-vlaggeschip met de naam Rotterdam is het hoogtepunt van de viering van het 125-jarig bestaan van de HAL, die in 1873 in Rotterdam begon als Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM) en die sinds 1897 verder ging als Holland Amerika Lijn.

Aan boord van de 'Rotterdam', die vorig jaar december door prinses Margriet werd gedoopt, worden vandaag gasten ontvangen en er wordt ook een gala-diner gegeven. Het feest wordt besloten met een vuurwerk vanaf een ponton in de Nieuwe Maas. Het schip vertrekt donderdagmiddag.

De Holland America Line is sinds het begin van de jaren tachtig een volledig Amerikaanse onderneming, met haar hoofdzetel in Seattle, die zich vooral heeft gespecialiseerd op cruises vanaf de Amerikaanse westkust naar Alaska. De HAL-schepen die nu ook cruises maken in het Caraïbisch gebied en de Middellandse Zee (met in totaal 253 bestemmingen), hebben nog altijd Hollandse namen als 'Maasdam' en 'Statendam' en varen sinds enkele jaren weer onder Nederlandse vlag. In de Italiaanse wateren varen de 'Volendam' en 'Zaandam', beide groter dan de 'Rotterdam' die de afgelopen maanden zijn eerste 97-daagse 'reis om de wereld' heeft gemaakt.

De geschiedenis van de Holland Amerika Lijn is in Rotterdam nostalgie, maar in de Verenigde Staten is het nuttig voor de marketing.

De gemeente Rotterdam wil graag een graantje meepikken op de nog steeds groeiende cruisemarkt. Vorig jaar maakten 6,7 miljoen mensen - in grote meerderheid Amerikanen - een rondvaart op de vijf sterren hotel-schepen die alle luxe en vertier bieden die de meestal oudere gasten zich maar kunnen wensen. De voormalige vertrekhal van de HAL, een ontwerp van J. van den Broek en J. Brinkman uit 1937, aan de Wilhelminapier op de Kop van Zuid is opgeknapt en er is voor ruim tien miljoen gulden een kade aangelegd. Vorig jaar lag de 'Maasdam' van de HAL er als eerste grote cruise-schip een dag aangemeerd. De komende jaren hoopt de Stichting Cruise Rotterdam meer cruiseschepen te ontvangen dan zoals nu gemiddeld vier per jaar.

De HAL-nostalgie krijgt in oktober een vervolg dat nog meer zal aanspreken. Dan komt de voormalige s.s. Rotterdam (V) op bezoek, het vroegere vlaggenschip van de HAL dat is verkocht en als 'Rembrandt' een tweede leven als cruise-schip is begonnen in de Midellandse Zee. Het stoomschip 'Rotterdam' gleed in 1959 van de helling van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij als het grootste passagiersschip dat ooit in Nederland was gebouwd, en dat 'record' in Hollands maritieme glorie staat nog steeds.

Ruim anderhalf jaar geleden deed de HAL de Rotterdam V in de verkoop, hoewel het ouderwets-luxueuze schip nog steeds populair was bij cruise-gangers. De gemeente Rotterdam kreeg het aangeboden voor een “zacht prijsje” van 37 miljoen gulden. Maar de exploitatie als drijvende maar voorgoed afgemeerde legende bleek onhaalbaar. De investeringen om het schip voor allerlei soorten publiek open te stellen en dikke lagen asbest te verwijderen, zouden vele tientallen miljoenen geldens vergen, te veel om ooit te kunnen terugverdienen, aldus B en W.

De ware 'Rotterdam'-bewonderaars krijgen dus dit najaar hun kans, als het stoomschip, wellicht voor het laatst, naar zijn 'geboorteplaats' terugkeert.

    • Jan Gerritsen