Michelle Pfeiffer

In de reeks profielen van gezichtsbepalende sterren deze week Michelle Pfeiffer, die voor het eerst opviel als 'bad girl' in Grease 2. Vanaf volgende week is ze te zien in het familiemelodrama A Thousand Acres.

Voor wie net een paar jaar te laat is geboren, is Michelle Pfeiffer in Grease 2 (1982) de onbetwiste aanvoerster van The Pink Ladies van Rydell High en niet Olivia Newton-John ná haar metamorfose uit het origineel. Pfeiffers Stephanie Zinone uit het vervolg op de nu heruitgebrachte populaire high school-film uit 1978 was immers al sexy, dom en blond, maar vooral 'bad' vanaf het begin. Grease 2 was de eerste grote publieksfilm van 'La Pfeiffer', zoals ze inmiddels als een echte diva wordt genoemd. Daarvóór was ze de naamloze 'bimbo named Bombshell' in de tv-serie The Delta House (1979) en speelde in inmiddels totaal vergeten films als Charlie Chan and the Curse of the Dragon Queen (1981).

Pas in de tweede helft van de jaren tachtig werden de rollen van Michelle Pfeiffer (Santa Ana, Californië, 29 april 1957) karakteristieker, gedurfder en daarmee succesvoller. Maar liefst drie Oscarnominaties in vier jaar tijd kreeg ze. Voor de godsvruchtige Madame de Tourvel in Dangerous Liaisons (1988), zangeres Susie Diamond in The Fabulous Baker Boys (1989) en de platinablonde huisvrouw uit Dallas die alles op alles zet om de begrafenis van president Kennedy bij te wonen in Love Field (1992). Behalve actrice van serieuze karakterrollen bleek zij ook een minstens even gewaardeerde comédienne als mafia-echtgenote in Married to the Mob (1988). Haar zorgvuldig verworven reputatie van gerespecteerde leading lady zette zij echter in een klap opzij door te tekenen voor de rol van Selina Kyle alias Catwoman in Batman Returns (1992) en vervolgens een spraakmakende verhouding te beginnen met tegenspeler Michael Keaton. Na een zevenjarig huwelijk met acteur Peter Horton (uit de tv-serie Thirtysomething) was haar naam al eerder gekoppeld aan die van John Malkovich, haar vileine tegenspeler uit Dangerous Liaisons.

Midden jaren negentig besloot Pfeiffer haar 'zoektocht naar de ideale partner' te staken en zich te wijden aan haar filmproductiemaatschappij Via Rosa en haar geadopteerde dochtertje Claudia Rose. Later dat jaar trouwde zij alsnog met producent David Kelley, die zij via een blind date had leren kennen. Hij schonk haar een zoon en tekende voor een van haar grootste successen: die van LouAnne Johnson, de strijdbare lerares uit Dangerous Minds (1995) die kansloze zwarte jongeren in Harlem een schoolopleiding wil geven. Pfeiffers naam was 'big box office' en de fragiele blondine een van de populairste vrouwen in Hollywood.

Om meer tijd aan haar gezin te kunnen geven slaat ze vervolgens de hoofdrol in Evita af, maar gaat wel verder met het zelf ontwikkelen van interessante vrouwenrollen als die van getormenteerde boerendochter Rose in A Thousand Acres (1997). Over haar talent als actrice blijft ze bescheiden: “Ik denk niet dat ik als actrice veel beter ben geworden sinds Grease 2. Ik heb alleen de kans gekregen met betere mensen te werken.”