Rian de Waal over Debussy

Rhijnauwen Kamermuziek Festival: 19 t/m 27/6 Oude Dorpskerk Bunnik. De Debussy-concerten vinden plaats op 23 en 27/6. Inl.: (035) 6237208.

AMSTERDAM, 8 JUNI. “Vroeger had ik altijd de pest aan Debussy. Ik vond zijn muziek vaag, veel te esthetisch. Maar toen vroeg Christiaan Bor me of ik met hem de Vioolsonate wilde spelen. 'Toch wel leuke muziek', dacht ik terwijl ik de partij instudeerde. Daarna ben ik ook de Cellosonate gaan doen, en liederen van Debussy met mijn vrouw, Marion van den Akker. Onlangs heb ik op een pianorecital een paar Preludes van Debussy uitgevoerd.”

Pianist Rian de Waal (40), in 1983 laureaat van het Koningin Elisabeth Concours in Brussel en hoofdvakdocent piano aan het Haagse Koninklijk Conservatorium, was de initiatiefnemer van het Rhijnauwen Kamermuziek Festival.

Van 19 tot en met 27 juni viert het zijn vijfjarig bestaan, onder andere met de 'voltooiing' van Debussy's cyclus Six Sonates pour divers instruments.

“Vlak voor zijn dood, in de jaren 1915 tot 1917, begon Debussy aan zijn Six Sonates pour divers instruments. Drie daarvan heeft hij ook voltooid: de Cellosonate, de Vioolsonate en de Sonate voor fluit, altviool en harp.

Aan de andere drie is hij niet meer toegekomen, maar hij gaf er wel de bezettingen van aan. Keith Horne van de Canadian Broadcasting Company kwam op het idee om drie hedendaagse componisten te vragen deze sonates alsnog te componeren voor de geplande instrumenten.

“De klarinettist James Campbell, artistiek directeur van het Festival of the Sound, met wie ik in het verleden diverse tournees heb gemaakt, heeft toen mijzelf en de cellist Tsuyoshi Tsutsumi, leider van het Takefu International Music Festival, betrokken bij het idee voor deze 'voltooiiing', die op elk van de drie festivals wordt uitgevoerd.

“Er kwamen drie opdrachten: de Canadese componist Jaques Hetu schreef de Sonate voor 13 instrumenten - strijkkwartet, contrabas, hobo, klarinet, hoorn, fagot, trompet, harp, percussie en piano/klavecimbel. De Japanse Minako Tokuyama componeerde de Sonate voor hobo, hoorn en cello. En ik vroeg Theo Loevendie om de Sonate voor trompet, klarinet en fagot te schrijven, betaald van de tienduizend gulden die Arcadis jaarlijks bijdraagt om een Nederlandse componist voor het Rhijnauwen Kamermuziek Festival een compositieopdracht te kunnen geven. Zo ontstond Golliwog's Other Dances, een schitterend stuk waarmee Loevendie refereert aan Debussy's Golliwog's Cake Walk, het slotdeel uit de Children's Corner voor piano.

“Zelf ben ik nog steeds geen Debussy-fanaat, maar dat kan nog komen. Dat is me met Brahms overkomen. Met sommige componisten heb je intuïtief contact, in mijn geval componisten als Chopin en Liszt. Voor andere componisten heb je een bepaalde ingang nodig, zodat je geprikkeld raakt om iets van hun muziek te leren begrijpen. Die moet je veroveren, echt ontdekken.”

    • Wenneke Savenije