Amsterdam Roots Festival heeft nu meer status

Voor het eerst is de 'wereldmuziek' een integraal onderdeel van het Holland Festival, dat woensdag in Amsterdam begint. Wat vroeger 'Africa Roots' heette en later 'World Roots' werd genoemd, is nu 'Amsterdam Roots Festival'.

Amsterdam Roots Festival met op 11 en 12/6 Oostafrikaanse muziek in het Tropeninstituut, 13/6 15 uur 'Couleur Locale' in het Vondelpark, 14/6 'Werelddorp' in het Oosterpark (12 uur) en 'Horns of the World' in het Tropeninstituut (20.30 uur); 18 t/m 20/6 De Melkweg met o.a. Dulce Pontes, Mahmoud Ahmed, Femi Kuti en Olodum; 21/6 Wereld Kinderfestival (13.30 uur) en 'Noche Cubana' (20.30 uur) in het Concertgebouw.

AMSTERDAM, 8 JUNI. Donderdag begint in het Tropeninstituut het eerste Amsterdam Roots Festival. Het is niet het zoveelste festival met wereldmuziek maar de voortzetting van wat in '83 in de Melkweg begon als 'Africa Roots', in '89 werd omgedoopt tot 'World Roots' en sindsdien elk jaar juni in Amsterdam werd heerhaald.

Hoewel de naamsverandering van 'World' naar 'Amsterdam' een schaalverkleining suggereert, is het omgekeerde het geval. Het Amsterdam Roots Festival is ingebed in het Holland Festival-nieuwe stijl en omvat zo'n veertig concerten verdeeld over drie avonden in de Melkweg, drie in het Tropeninstituut, een dag in het Oosterpark en een middag in het Vondelpark. Op zondag 21 juni wordt het festival besloten in het Concertgebouw met 's middags het Wereld Kinderfestival en 's avonds een 'Noche Cubana'.

Het Concertgebouw deed in '96 en vorig jaar ook al mee met de Melkweg, maar de deelneming van het Tropeninstituut is nieuw. Die is ook vooral te danken aan de rare situatie, die vorig jaar ontstond toen dit podium in samenwerking met het Holland Festival exact gelijktijdig met het Roots Festival zijn serie 'Sugar & Spice' liet beginnen. Twee parallelle festivals met wereldmuziek, plus tijdens de Eurotop nog wat gratis openluchtconcerten, onder andere van Youssou N'Dour, het bleek zelfs voor Amsterdam te veel.

Huib Haringhuizen, programmeur van het Tropeninstituut, herinnert zich dat dit 'vissen in dezelfde vijver' weliswaar leidde tot wat “telefonisch gescheld” maar ook dat het het laatste zetje was om het voortaan maar samen te werken. Een goed besluit vindt hij nog steeds. “Als elke middelgrote Franse provinciehoofdstad jaarlijks iets substantieels weet te organiseren, voor inwoners en toeristen dan moet een stad als Amsterdam dat toch ook kunnen?” Hij vindt de samenwerking van nu heel vruchtbaar en “waanzinnig leuk”, al blijft het iets raars hebben: “Vier witte heren aan een tafel, die samen de wereldmuziek even organiseren.”

Het inbouwen van een gratis toegankelijk, laagdrempelig programma in de openlucht, 'Werelddorp', leefde bij Haringhuizen net zo sterk als bij de Melkweg. Dat na de opties Museumplein, Vondelpark en het Dr. Max Eeuweplein tenslotte voor het Oosterpark is gekozen, heeft als voordeel dat het de achtertuin is van het Tropeninstituut.

Het verlenen van faciliteiten is daardoor gemakkelijker. Dat zowel de Oosterparkbuurt als de nabijgelegen Dapperbuurt een zeer multi-culturele populatie heeft, maakt het experiment anders, maar zeker niet minder interessant dan wanneer voor een meer centrale plek was gekozen.

Voor Frans Goossens, sinds jaar en dag programmeur van de Melkweg, is het niet onbelangrijk dat 'zijn' Roots nu deel uitmaken van het Holland Festival. Het levert niet alleen extra publiciteit op, hij heeft ook gemerkt dat het deuren opent die vroeger gesloten bleven. “Dat je samenwerkt met buurthuis Oosterpark maakt niet zoveel indruk, wel dat je iets met het Holland Festival te maken hebt.”

Zo was bijvoorbeeld hoofdsponsor Philips door de nieuwe samenwerking aangenaam verrast. Philips zorgt er voor dat er vijf trams met reclame gaan rijden. Ook komen er spotjes op de Amsterdamse tv-zender AT 5. “Dat zouden we zelf nooit hebben kunnen bekostigen.” Goossens rekent alles bij elkaar op zo'n 15.000 bezoekers, verdeeld over alle financiële niveaus, van helemaal gratis tot 'luxe geprijsd'.

In de laatste categorie valt de 'Noche Cubana' in het Concertgebouw met alleen maar reprises erin: het fraai gebeende damesorkest Anacaona dat bij zijn concert in Paradiso van twee jaar geleden vele mannenharten deed smelten, het kwartet van gitarist/vocalist Eliades Ochoa plus de Afro-Cuban All Stars die, met gitarist Ry Cooder in de achterlinie, onlangs nog zorgden voor een twee dagen uitverkocht Carré.

Geheel gratis daarentegen zijn de acts die op 13 en 14 juni zijn te horen in Vondel- en Oosterpark. Het trio Düsün met de getalenteerde Turkse singer/songwriter Pinar Türker, de charmante bastaardmuziek van de Kaseko Troubadours met de bejaarde Surinaamse saxofonist Carlo Jones en de uit India afkomstige Jaipur Kawa Brassband, die niet schroomt ook goochelarij en acrobatiek te begeleiden. Ook messen werpen en degen slikken staan bij dit orkest op het programma.

Door de Soedanese zangeres Setona kan men in het Tropeninstituut wellicht in de pauze zijn handen laten beschilderen en van Mahmoud Ahmed uit Ethiopië in de Melkweg krijgt men zeer waarschijnlijk een rilling die lijkt op niets wat men ooit eerder beleefde. Tenzij er weer eens een generaal is die roet in het eten gooit; de wereld kent niet alleen veel mooie muziek, maar helaas ook veel mannen met grote voorraden te goedkope wapens.

    • Frans van Leeuwen