Volkswagen krijgt voor overname Rolls goedkeuring

LONDEN, 6 JUNI. Aandeelhouders van het Britse defensiebedrijf Vickers hebben gisteren in ruime meerderheid voor verkoop gestemd van autofabriek Rolls-Royce aan het Duitse Volkswagen. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 430 miljoen pond (1,4 miljard gulden). Dezelfde meerderheid verwierp het bod van 340 miljoen pond dat het Duitse autoconcern BMW eerder uitbracht op Rolls-Royce. Ruim de helft van het overnamebedrag - 273 miljoen pond - keert Vickers aan de aandeelhouders uit.

Met deze uitkomst van de bijzondere aandeelhoudersvergadering in Londen lijkt een eind te komen aan maanden van getouwtrek met het meest prestigieuze automerk van Groot-Brittannië als inzet. Eind maart sloot Vickers een principe-overeenkomst met BMW voor de verkoop van Rolls-Royce. President-directeur Colin Chandler verklaarde dat de toekomst van het Britse bedrijf in Beierse handen het best was gewaarborgd. Anderhalve maand later ging het concern alsnog met Volkswagen in zee. Chandler zei gisteren dat de verkoop aan Volkswagen “winst betekent voor de aandeelhouders, winst voor Vickers en winst voor Rolls-Royce en haar personeel”. De overname moet formeel nog door de bedrijfsleiding van Vickers worden bekrachtigd en kan begin juli rond zijn. De directie van Rolls-Royce liet weten blij te zijn dat er eind komt aan een lange periode van onzekerheid.

De overtuigende uitslag van het referendum onder beleggers maskeert de tweedracht die er gisteren tijdens de speciale aandeelhoudersvergadering ontstond. Grootaandeelhouders en institutionele beleggers kozen vol overtuiging voor de hoogste bieder. Maar veel kleine couponknippers bleken fel gekant tegen de verkoop van Brits nationaal erfgoed aan een buitenlandse onderneming. Anderen klaagden dat Volkswagen te volks was om zich over het adellijke Rolls-Royce te ontfermen. Eén aandeelhouder informeerde of het Britse merk voortaan “Rolls-wagen” wordt genoemd. Door de vele sprekers en hun vaak lange, geladen betogen duurde de vergadering ruim drieënhalf uur.

De bijeenkomst werd bijna een half uur geschorst nadat een groep Rolls-Royce-bezitters, verenigd in de gelegenheidsfirma Crewe Motors, had gepleit voor uitstel van het verkoopbesluit. De groep vroeg meer tijd om met een nieuw tegenbod te kunnen komen dat tenminste 30 miljoen pond hoger zou liggen dan het overnamebedrag waartoe Volkswagen zich bereid had verklaard. Maar na een onderhoud met een delegatie van de Rolls-bezitters verwierp het bestuur van Vickers het verzoek “bij gebrek aan voldoende details”.

Volkswagen kocht gisteren voor 120 miljoen pond ook een ander dochterbedrijf van Vickers, de fabrikant van automotoren Cosworth. Het bedrijf maakt ondermeer motoren voor Rolls-Royce. Volgens plannen van Volkswagen wordt de produktie van Rolls-Royce begin volgende eeuw vervijfvoudigd tot 10.000 bolides per jaar.

Topman Ferdinand Piëch van Volkswagen moest afgelopen donderdag tijdens de aandeelhoudersvergadering in Hamburg nog veel moeite doen om ongerustheid en twijfel bij zijn aandeelhouders over het plan voor de overneming van Rolls-Royce weg te nemen. Velen twijfelden of het wel zo'n verstandige zet is. Zij vroegen zich met name af of de fabricage van luxe limousines als Rolls-Royces en Bentley's wel een renderende activiteit is en of het plan niet veeleer is ingegeven door een prestigestrijd met Daimler-Benz en BMW.

Piëch antwoordde onbewogen dat het rendement in het top-segment van de markt zelfs nog iets beter zal zijn dan dat van de overige sectoren van het Volkswagenconcern. “De sleutel tot succes is het uitbreiden van ons productenpakket”, aldus de VW-topman die gekozen heeft voor een “multi-merken-strategie”. Volkswagen produceert al Audi's, Skoda's en Seats.

De aankoop van Rolls-Royce en Bentley zal volgens Piëch “een positief imago-effect hebben voor al onze merken”. Zelfs indien de overname van Rolls-Royce niet zou zijn gelukt had Volkswagen een superluxe auto willen brengen. “Maar dat zou dan op eigen kracht moeten gebeuren en het zou ons meer geld, tijd en moeite kosten. Dat weten we heel goed, want we hebben er vijftien jaar over gedaan om Audi te maken tot wat het is.”

    • Dick Wittenberg