IJsverkoop schiet omhoog

Amerikanen en Australiërs zijn 's werelds grootste ijseters. Ze verzwelgen ruim 20 respectievelijk 18 liter per hoofd van de bevolking. De gemiddelde wereldburger consumeert 2,3 liter ijs. Ondanks hun relatief koude klimaat staan de Zweden op de derde plaats: zij aten vorig jaar bijna 16 liter ijs per persoon. Nederlanders consumeerden in 1997 8,8 liter.

Sinds 1993 is de mondiale consumptie van ijs met 17 procent toegenomen. Azië is een van de belangrijkste groeimarkten. Hier verdubbelde de consumptie van ijs sindsdien. Met een consumptie van 0,6 liter per Aziaat lijkt het eind van de groei nog lang niet in zicht.

Een derde van de ijsomzet in het Westen komt van ijsjes die de afgelopen drie jaar op de markt zijn gebracht. Zestien procent van de omzet is afkomstig van producten die minder dan één jaar oud zijn. Marketeers, onder meer van ijskampioenen Unilever en Nestlé, zijn voortdurend bezig nieuwe ijsjes en sterke merken te ontwikkelen. Zij proberen ijs uit de sfeer van het snoepgoed te halen, door hun marketingactiviteiten te richten op kwaliteit en volwassenen. Dit is belangrijk omdat de gemiddelde leeftijd van de bevolking stijgt.

    • Herke van der Woude