Dodental Duitse ramp loopt op

BONN, 6 JUNI. Het aantal doden als gevolg van het treinongeluk in de Noordduitse plaats Eschede (Nedersaksen) is tot 100 gestegen. Gisteren overleden twee slachtoffers in het ziekenhuis aan hun verwondingen. Vanmorgen werden op de plaats van de ramp nog twee lichamen geborgen.

In de loop van de morgen zullen de reddingswerkzaamheden worden beëindigd en kan een definitieve balans worden opgemaakt. Het is de grootste treinramp in de naoorlogse geschiedenis van Duitsland.

In totaal hebben 50 mensen het ongeluk overleefd. De meeste gewonden worden nog verzorgd in ziekenhuizen in de wijde omgeving van Eschede. Reddingswerkers zoeken verder naar meer slachtoffers, maar er wordt niet meer op gerekend nog overlevenden van het ongeval in de treinresten te vinden. Reddingswerkers verwachten in de ravage de stoffelijke resten van nog meer slachtoffers te vinden. Een vijfde van de slachtoffers is geïdentificeerd.

Het lijkt steeds waarschijnlijker, dat het treinongeluk is veroorzaakt door de breuk van een wiel. Een woordvoerder van het ministerie voor Verkeer in Bonn zei gistermiddag dat 6 kilometer voordat de trein is ontspoord er een wielbreuk “zou hebben plaatsgehad” bij de eerste wagon. Kort daarna zou die wagon zijn losgeslingerd en tegen de pijler van de brug zijn geklapt, waarna ook de overige wagons ontspoorden. Door het instorten van de brug werden twee wagons volledig onder het puin bedolven. Enkele andere wagons klapten door de hoge snelheid van 200 kilometer als een harmonica in elkaar.

Onderzoekers hebben 6 kilometer ten zuiden van de plek van de ramp beschadigingen aan de rails gevonden, waaruit zou kunnen blijken dat het wiel op dat punt is gebroken. Ook zijn er aanwijzingen, dat de trein ongeveer 300 meter voor Eschede uit controle raakte.

De hoofdofficier van justitie Siegrid Kindervater onderstreepte echter, dat vooralsnog onzeker is of het gebroken wiel ook daadwerkelijk de oorzaak van de ramp is geweest. Het onderzoek van de Duitse Spoorwegen en de onderzoekscommissie van 44 experts kan nog maanden duren, omdat ook andere oorzaken niet worden uitgesloten.

Klaus Wurster, een treinexpert van de Technische Universiteit in Berlijn, noemde gisteren een breuk van een treinwiel “volstrekt onverklaarbaar”. Het is volgens hem routine dat de wielen van de treinen na 3.500 kilometer worden gecontroleerd. De ICE-trein had een dag tevoren nog een controle gehad. Een mogelijke breuk in het wiel zou echter verklaren waarom de locomotief van de rest van de wagons is losgeraakt en nog korte tijd alleen zou zijn verder gereden, totdat het automatische remsysteem deze tot stilstand bracht. De locomotief is ook nauwelijks beschadigd. Van de 60 ICE-treinen, die de Deutsche Bahn na het ongeluk heeft laten inspecteren, rijden er intussen weer 14.