Pilotenstaking Air France raakt Oranje-supporter niet

ROTTERDAM/PARIJS, 5 JUNI. Supporters van het Nederlands elftal zullen geen last hebben van de staking van de piloten van Air France, mocht die voortduren tijdens het wereldkampioenschap voetbal dat volgende week begint. De KNVB, die samen met reisbureau Roever en busmaatschappij OAD de kaarten heeft gekregen zegt dat de meeste supporters met bus of eigen vervoer naar Frankrijk gaan, een klein aantal met chartervliegtuigen, maar niet met Air France.

Ook mensen die zakelijk vliegen zullen vooralnog niet in de problemen komen, zegt een woordvoerster van Travel Unie International. “Wij hebben alle reizigers die de komende twee weken met Air France zouden vliegen geïnventariseerd en geïnformeerd over de mogelijke problemen. We zijn er in geslaagd ze allemaal over te zetten naar een andere maatschappij.”

De pilotenstaking bij Air France zit overigens ook na vijf dagen nog muurvast. Vanochtend vroeg werd een derde nacht van onderhandelingen afgebroken zonder tekenen van vooruitgang. Na afloop van het overleg, dat tot diep in de nacht duurde, toonde de grootste pilotenvakbond SNPL zich ontstemd over de ideeën die de directie naar voren had geschoven. Die waren “weinig concreet en onvoldoende”, aldus vakbondsvertegenwoordiger René Philippeau van Air Inter, onderdeel van Air France. De partijen ontmoeten elkaar aan het begin van de komende avond opnieuw.

De directie van de Franse staatsmaatschappij blijft hopen op een snelle oplossing. Terwijl de top van het bedrijf na afloop van “vooruitgang” repte, merkte de bond op dat de resterende tijd om tot een akkoord te komen “beperkt is”.

Het arbeidsconflict draait om de plannen van Air France het salaris van de piloten met 15 procent te verlagen in ruil voor aandelen, als de regering de staatsluchtvaartmaatschappij straks privatiseert. De directie wil hiermee 500 miljoen franc (165 miljoen gulden) besparen in een omvangrijke bezuinigingsoperatie die erop gericht is de onderneming internationaal een sterke concurrentiepositie te geven.

Gisteren werden in de loop van de dag tekenen van hoop gegeven, ook van de zijde van de grootste pilotenvakbond SNPL. Men had zich bereid getoond beginnende piloten toch lager te laten honoreren, op voorwaarde dat de opleidingskosten voor rekening van de maatschappij komen. Een salarisoffer van 15 procent voor alle piloten in ruil voor aandelen zou acceptabel zijn als de afspraak slechts voor een paar jaar gold.

De directie heeft nog niet gehapt op deze en een lijst andere voorstellen van de piloten, die stellen de afgelopen jaren genoeg te hebben bijgedragen aan het financieel herstel van de maatschappij. De piloten van Air France, die bij de best betaalde ter wereld horen, eisen verder minder uren en minder vluchten per dag - de productiviteit was sinds '95 juist opgevoerd om Air France concurrerender te maken. De piloten accepteren dat niet. Volgens de directie verdienen Franse piloten 40 procent meer dan hun collega's van Lufthansa, een cijfer dat de piloten aanvechten. Zij stellen dat arbeidsproductiviteit van de Franse vliegeniers hoger ligt.

“Het vertrouwen tussen ons en de directie is niet wel helemaal weg”, aldus een onderhandelende gezagvoerder vannacht.

Bij de Franse spoorwegen ging gisteravond een stakingsactie van anderhalve dag van start die zorgt dat gemiddeld één op de twee treinen rijden. Die staking kan verlengd worden. Air France moest voor de vijfde achtereenvolgende dag rond driekwart van zijn vluchten schrappen.

Door een spontane staking van de vrachtafhandelaars op het vliegveld Charles de Gaulle hadden vandaag alle uitgaande vluchten te maken met vertragingen van anderhalf tot drie uur. Aankomende reizigers moesten uren zoeken naar hun koffers.