Hotelier

Gaat het weer een beetje, mijnheer Heineken? Het was een enerverende week voor de sterke man van het gelijknamige concern. There's no business like beer business. Afgelopen zaterdag Het Huwelijk, maandag de eerste berichten over de miljardenparticipatie van het Amerikaanse financiële concern Travelers in de Japanse effectenfirma waar zijn schoonzoon werkt en dinsdagmiddag volgde het nieuws over de fusie van Golden Tulip met Krasnapolsky, waarin hij via de brouwerij de grootste aandeelhouder is.

Toen de koningin 60 jaar werd misten de media huisvriend Heineken, maar bij het huwelijk van Marilène en Maurits was hij er. De Oranjes en Heineken zijn close. In haar biografie over de brouwer beschrijft Barbare Smit bijvoorbeeld hoe zij bij Heineken op kantoor zit. Het is zijn verjaardag. De enige die telefonisch direct toegang krijgt is de majesteit. Zou Freddy's schoonzoon, Michel de Carvalho, nog een advies hebben over de Hollandse hotelfusie? Wil het Heineken-concern tientallen miljoenen guldens op tafel leggen om grootaandeelhouder te blijven? De Carvalho heeft de komende tijd zijn handen vol aan zijn werk bij Nikko, het grote Japanse effectenhuis, waarin hij, zo zeggen insiders, binnenkort als eerste niet-Japanner in de directie zal komen.

De hotelfusie maakt voorlopig een eind aan speculaties dat Heineken zijn eigen trofee, het Amsterdamse Hotel de l'Europe, zal afstoten aan 'Kras'. Het blijft Freddy's duurste reclamezuil.

    • Menno Tamminga