Beschadigd wiel zou oorzaak van treinramp zijn

ESCHEDE, 5 JUNI. De ramp met de Duitse hogesnelheidstrein ICE 886 is mogelijk veroorzaakt door een beschadigde wielband (Radreifen), zo heeft de leider van het onderzoeksteam naar de oorzaak van de ramp, Stuchly, gisteren voor de Duitse televisie bevestigd.

Zes kilometer voor de plek van het ongeluk in Eschede zijn gisteren delen van zo'n wielband gevonden en is beschadiging aan het spoor geconstateerd. De Duitse Spoorwegen hebben daarop besloten alle 60 snelle treinen van het type ICE 886 (de eerste generatie Duitse hogesnelheidstrein) voor technisch onderzoek uit de running te nemen. De overige 40 hogesnelheidstreinen, doorgaans goed voor topsnelheden van boven de 250 kilometer per uur, mogen voorlopig niet harder rijden dan 160 kilometer per uur. De ramptrein was een dag voor het ongeluk nog geheel geïnspecteerd.

Het dodental van de treinramp is inmiddels met drie opgelopen tot 95. Bij het ruimen van de laatste wagon onder het puin van de ingestorte brug bij Eschede werden vannacht nog twee lijken geborgen. Gistermiddag overleed een van de passagiers aan zijn verwondingen, de derde passagier die in het ziekenhuis is overleden. Het aantal zwaargewonden bedraagt nu 42, het aantal lichtgewonden vijftien, zo bevestigde Michael Lange van de Bundesgrenzschütz in Eschede vanochtend.

Afgelopen woensdag voltrok zich hier, ruim 50 kilometer ten noorden van Hannover, de grootste naoorlogse treinramp uit de Duitse geschiedenis. Iets voor elven in de ochtend knalde een deel van een supersnelle intercity tussen Hamburg en Hannover met 200 kilometer per uur tegen een viaduct over het spoor in Eschede.

De locomotief en de eerste drie wagons kwamen goeddeels ongeschonden onder het viaduct door. Maar de daarop volgende treinstellen schoven als een trekharmonica tegen het viaduct in elkaar.

Gistermiddag werden zes kilometer voor de plek van het ongeval “treinresten” gevonden. Het zou gaan om een wiel van de voorste van de in totaal veertien wagons. Volgens de voorlopige visie van onafhankelijke deskundigen zou dit kapotte wiel de eerste wagon een paar honderd meter voor het viaduct in trilling hebben gebracht.

Drie wagons kwamen nog wel onder het viaduct door, maar de vierde raakte het viaduct dat vervolgens in elkaar stortte. Deze visie strookt volgens dezelfde deskundige met getuigenverklaringen van overlevenden die kort voor het ongeluk een ongebruikelijk geluid hoorden onderin de trein.

Of de beschadiging het gevolg is van metaalmoeheid of is ontstaan door iets op de rails is onduidelijk. Ook is volgens de spoorwegen nog onduidelijk of de wielband de enige oorzaak van het ongeval is.

Pagina 5: Laatste doden vannacht geborgen

De reddingswerkers achten het zeer onwaarschijnlijk dat er nog meer lijken op de plek van de ramp liggen.

Artsen zijn begonnen met de identificatie van de slachtoffers. Enkele tientallen mensen zouden intussen zijn geïdentificeerd, maar de politie verwacht dat het nog weken en zelfs maanden zou kunnen duren voordat dit werk voltooid is. De politie heeft meer dan 200 meldingen van vermisten binnengekregen, maar die zullen uiteindelijk niet allemaal in verband staan met het ongeluk.

Gisteren bezocht zowel bondskanselier Helmut Kohl als de Nedersaksische minister-president Gerhard Schröder de plaats van de ramp; ze zijn rivalen in de Duitse verkiezingscampagne. Schröder nam deel aan een oecumenische dienst in de Johanneskerk in Eschede ter nagedachtenis aan de overledenen. Tijdens de kerkdienst werd een telegram van de paus voorgelezen. Kohl zegde, in navolging van Schröder, de Duitse Spoorwegen één miljoen mark toe voor slachtoffers en nabestaanden.

Het Duitse treinverkeer is ernstig vertraagd door het uit de dienst nemen en met lagere snelheid rijden van ICE-treinen. De Duitse Bundesbahn zet extra treinen in, maar tot in het weekeinde moet op veel plaatsen rekening worden gehouden met vertragingen van meer dan een uur.

    • Geert van Asbeck