Site voor wereldburgers

Uitgever Time Warner wil de Internet-markt veroveren met een uitgebreide WK-site. Het moet een mondiale, niet-nationalistische site worden.

'VOETBAL IS de meest populaire sport in dit land”, zegt Linda McCutcheon, directeur van de nieuwe-media-afdeling van het Amerikaanse uitgeversconcern Time Warner. Om er direct aan toe te voegen: “Onder kinderen tot 10 jaar.” Het geeft precies aan hoe merkwaardig het oogt dat juist een Amerikaans bedrijf een van de meest omvangrijke websites rondom het wereldkampioenschap voetbal heeft opgezet.

Ook al is er veel veranderd sinds vier jaar geleden de wereldkampioenschappen in de Verenigde Staten werden gespeeld, nog altijd zijn het de soccer moms (de huisvrouwen uit de suburbs die hun kinderen met de auto naar de sportvelden brengen) die zich als enige volwassenen structureel voor voetbal lijken te interesseren. Time Warner richt zich met Time.com World Cup 98 (www. time.com/worldcup) dan ook nadrukkelijk niet op het Amerikaanse publiek. “Dit is de eerste werkelijk mondiale website”, beweert McCutcheon. De nieuwe-media-afdeling van Time Warner denkt in het WK voetbal het instrument te hebben gevonden zichzelf op de digitale wereldkaart te zetten. “Ons doel is het enorme en groeiende Internet-publiek buiten de VS te bereiken.”

Of de hooggestemde ambitie wordt waargemaakt, moet worden afgewacht. Het concern kan intussen bogen op een populaire website Pathfinder (www. pathfinder.com), waar voornamelijk artikelen uit de tijdschriften Time, Life, People, Money, Entertainment Weekly en Fortune worden gerecycled. De verslaggeving op Time.com World Cup 98 wordt verzorgd door het uitgebreide, internationale correspondentennetwerk van het gerenommeerde tijdschrift Time. Maar daarnaast is er speciaal voor deze website ook nog eens een team sportjournalisten vrijgemaakt dat zich exclusief op het WK richt. Tel daarbij een investering op van een half miljoen dollar en vier grote adverteerders - Philips, Nokia, Hewlett Packard en Varig - en er ontstaat, in ieder geval op papier, een omvangrijke website.

Time.com World Cup 98 is helder opgebouwd. Bij binnenkomst op de site ziet de bezoeker onmiddellijk het belangrijkste nieuws van die dag. Met enkele muisklikken kom je bij een van de 32 deelnemende landen. Van elk team wordt uitgebreide achtergrondinformatie geleverd: spelersprofielen, geschiedenis, statistieken en de nieuwsberichten die de afgelopen dagen over het betreffende land zijn verschenen. Natuurlijk zijn er ook voorbeschouwingen te vinden, alsmede de data en tijden (aan te passen aan de lokale tijdzones) van de wedstrijden en informatie over de verschillende stadions en een ruimte waar bezoekers kunnen discussiëren.

Een van de aardigste onderdelen is de e-mailservice, die de gebruiker op de hoogte houdt van de laatste ontwikkelingen over zijn favoriete team. Telkens als er iets nieuws te melden valt, wordt er onmiddellijk een e-mail verstuurd.

Maar voorlopig doet Time.com World Cup nog een beetje kaal aan. “Zodra de kampioenschappen beginnen, komt daar wel verandering in”, bezweert McCutcheon. “Dan zullen onze verslaggevers van uur tot uur het laatste nieuws verslaan. En wij verlaten ons niet op de berichtgeving van de persbureaus, maar hebben eigen mensen ter plekke.”

Is zij toch niet bang dat de site door de voetbalfans als een Amerikaanse aangelegenheid zal worden beschouwd? “Nee, en iedereen die de moeite neemt op onze site rond te kijken, zal onmiddellijk merken dat deze site weinig met Amerika van doen heeft.”

En inderdaad, alhoewel opinies niet ontbreken (zo krijgt het Nederlandse team er flink van langs wegens zijn 'neiging tot zelf-destructie') is de berichtgeving gespeend van nationalistische uitingen. Veelzeggend in dit verband is dat nergens het woord soccer - Amerikaans voor voetbal - wordt gebruikt. Men spreekt van football, hetgeen in Amerika wordt geassocieerd met American Football.

Ondanks de ruime middelen die Time Warner ter beschikking heeft, zal het bedrijf toch moeite hebben voldoende bezoekers te trekken om de website rendabel te maken. De concurrentie met traditionele media is immers overweldigend. McCutcheon: “De site is niet in eerste instantie bedoeld om geld te verdienen. Je moet het eerder zien als een experiment om op het Internet een internationaal publiek te bedienen. Verder willen wij geen substituut voor televisie zijn. We brengen ook geen video op de site, omdat video via Internet voor de meeste mensen volstrekt oninteressant is. Wij willen achtergronden en actueel nieuws brengen met een internationaal perspectief. Wij denken dat de meeste nationale berichtgeving nogal gekleurd is en dat er een heleboel mensen zijn die iets anders willen. Wij richten ons op de wereldburger die geïnteresseerd is in voetbal, niet in nationalisme.”

INTERNET