Ruimte voor morgen

Call me stupid, maar van sommige dingen begrijp ik echt helemaal niets. Ik zit naar Nova te kijken en vergeet daarna tijdens de reclames weg te zappen en dan zie ik opeens het volgende. Zit een man in het vliegtuig en dan buigt een andere man over hem heen. En dat vindt onze man niet fijn. En dan buigt die andere man weer over hem heen en dan vindt onze man dat weer niet fijn en dan zie je onze man denken dat-ie in een weiland staat en dan gooit-ie z'n koffer door de lucht en dan hoor je: 'Bouwfonds vandaag, ruimte voor morgen'. En dan is het afgelopen.

Je kan het niet eten. Maar wat zou 't dan zijn? Wat zou dat toch zijn - 'Het bouwfonds'. Halen die de huizen en gebouwen weg uit de weilanden? Maar dan zou het toch niet Bouwfonds heten? Ik ga een vriendje bellen die iets met reclame doet, en dan ga ik dat bouwfonds zelf eens bellen.

'Wij zijn 't bouwfonds.'

'Ja, oké, maar wat doet u?'

'Wij creëren voorwaarden om te kunnen bouwen, voor gemeentes. Ontwikkeling, beheer, financiering.'

'Maar waar slaat dat spotje dan op?'

'Dat is een corporate uiting.'

'Ja oké, maar ik begrijp 't niet, wat gebeurt er?'

'Er zit een man in business-class en die ergert zich aan de mensen die er eigenlijk niet horen.'

'Maar, dat weiland dan? Wat is dat dan?'

'Dat is overdrachtelijk.'

'Hè?'

'Ja, kent u onze vorige campagne niet? Daar werd alles wel uitgelegd.'

'Maar als je bouwt dan wordt het weiland toch vol?'

'Ja, maar alle mensen willen ruimte en een huis! Nou en daar zijn wij voor.'

'Ja, maar als je bouwt dan komen er toch geen lege weilanden?'

'Het heeft een hoog abstractieniveau, dat wel.'

'Dat kan je wel zeggen. Voor wie is dit eigenlijk bedoeld?'

'Voor de zakelijke markt.'

'Kan je dan niet beter voor wat minder geld een duidelijke brief schrijven aan alle wethouders of zoiets?'

'Nee, het gaat ook om naamsbekendheid.'

'Nou, dat zal wel lukken zo.'

Het reclamebureau ook nog maar even gebeld.

'Het is heel simpel, ruimte is een kostbaar goed en daar willen we voorzichtig mee omgaan. Is ook niet voor de consument bedoeld, maar voor de zakelijke markt, daar slaat het wel goed aan. Campagne wordt heel duidelijk ondersteund in de bladen, op tv heeft 't een beetje meer emotie. Zit vaak rond Nova, daarom heb jij 't toevallig ook gezien. Is een goedkope manier, hebben we allemaal getest.'

Iedereen blij en niets aan de hand dus.

Opgelucht dat ik niet tot die zakelijke markt behoor en het daarom niet hoef te snappen leg ik de hoorn neer. Maar ik denk met weemoed terug aan de tijd dat er nog reclamespotjes waren als 'Melk Moet' en ik hoop dat dit niet een trend gaat worden.

    • Hans Vos