Geldreuzen raken elkaars achilleshiel

De geldbuidels van Fortis en ABN Amro zijn even gesloten in hun strijd om de Generale Bank. Loeren op de zwakke plekken van de tegenstander is op dit moment veel profijtelijker.

ROTTERDAM, 4 JUNI. Fortis houdt zich gedeisd, maar de top van ABN Amro zet een nieuw wapen in: de zeepkist.

Vanmiddag geven bestuursvoorzitter J. Kalff en bestuurslid R. Groenink van ABN Amro voor de tweede keer in tien dagen een persconferentie in Brussel plus een presentatie aan financiële analisten. Hun inzet? De ziel en de portemonnee winnen van de 'kleine' Belgische particuliere beleggers, die de doorslag kunnen geven in de biedingsstrijd om de G-Bank met de Nederlands-Belgische financiële groep Fortis (Amev, VSB, MeesPierson, verzekeraar AG).

“Onder particuliere beleggers is ons aandeel minder bekend dan dat van Fortis”, zegt een woordvoerder van de ABN. Bijna 28 procent van de aandelen van de Generale Bank is in handen van particuliere Belgische beleggers.

Doordat de rivaliserende biedingen van ABN Amro (deels) en van Fortis (geheel) worden gedaan met hun eigen aandelen, is het van cruciaal belang dat de beleggers zoveel mogelijk (positieve) informatie krijgen over de waarde van de effecten.

De relatieve onbekendheid van ABN Amro bij de doorsnee Belgische belegger is een van de zwakke plekken, die afgedekt moet worden voordat de tegenstander toeslaat. Fortis en ABN Amro loeren de laatste dagen constant op elkaars meest kwetsbare posities. Fortis staat achter bij de hoogte van het bod, maar voor als het gaat om het in de verdediging drukken van ABN Amro.

De bankverzekeraar boekte afgelopen vrijdag zijn eerste succes toen bleek dat het bod van ABN Amro aan glans verloor. Het op 26 mei uitgebrachte tegenbod van de bank begon met een voorsprong van 15 procent, maar omdat de beide biedingen geheel of deels in aandelen luiden, zorgde de koersstijging bij Fortis ervoor dat de voorsprong snel minder werd.

“De markt kiest duidelijk voor ons bod”, trompetterde Fortis. Toen de voorsprong vrijdag meer dan gehalveerd was, had ABN Amro geen andere keus dan het van een gedeeltelijke garantie te voorzien van drie gulden. “Achteraf gezien hadden we deze garantie beter direct kunnen bieden”, geeft een zegsman van ABN Amro toe. Nu leidt de reparatie tot gezichtsverlies. De geslaagde publiciteitsaanval van Fortis kost ABN Amro maximaal 942 miljoen gulden.

Ook Fortis moest afgelopen vrijdag een zwakheid opvangen. Bij de bekendmaking van zijn bod op de Generale Bank repte de bankverzekeraar van synergievoordelen van 650 miljoen gulden. ABN Amro haalde dit bedrag gemakkelijk in en kwam met een kostenvoordeel van 1 miljard: tweederde extra inkomsten, eenderde kostenreducties.

Fortis kwam vervolgens met nieuwe informatie. Samen met organisatie-adviseur McKinsey becijferde Fortis 550 miljoen gulden extra inkomsten. “Omdat we eerst als enige een bod op de Generale Bank hadden gedaan, hebben we deze informatie niet naar buiten gebracht”, aldus een zegsman van Fortis. En terugkaatsend: “Hoe ABN Amro aan een synergievoordeel van 1 miljard gulden komt, is mij een raadsel. Wij hebben het samen met de Generale Bank en McKinsey berekend, zij van buitenaf.”

De volgende aanval van Fortis richtte zich op de mededeling van ABN Amro dat zij het bod gestand zou doen als de bank ten minste 60 procent van de aandelen van de Generale Bank bezit. “En tussen de 50 en 60 procent zullen we ons intern beraden”, stelde bestuursvoorzitter Jan Kalff van ABN Amro nauwelijks hoorbaar tijdens de presentatie van het tegenbod.

Fortis liet vervolgens geen gelegenheid voorbijgaan om te onderstrepen dat de actie van ABN Amro bij voorbaat hopeloos was: de bankverzekeraar kon al rekenen op 33 procent van de kernaandeelhouders rondom de Generale Maatschappij, terwijl zich al 2 procent in de eigen portefeuille bevond. Nog 5 procent erbij en de Generale Bank zou voorgoed tot de Fortis-familie behoren. Conclusie: ABN Amro kan de strijd nooit meer winnen.

“Een voorbeeld van de effectieve lobby van Fortis”, reageerde ABN Amro. “Wij hebben nooit gezegd dat wij geen genoegen zouden nemen met minder dan 60 procent. Met 50 procent en één aandeel kunnen we de bestuurders benoemen. Daar gaat het om.”

Ook met betrekking tot het belang van Fortis zou een vuil spelletje worden gespeeld. “In zijn persbericht stelt Fortis een blokkerend minderheidsbelang te hebben. Onzin. Dat is alleen het geval wanneer er geen meerderheidsaandeelhouder is. Maar wanneer wij meer dan 50 procent hebben, is zo'n blokkade niet meer mogelijk”, aldus de zegsman van ABN Amro.

Gisteren bleek dat Fortis de Belgische beleggers een handje had geholpen. Financieel adviseur J.P. Morgan heeft een 'modelbrief' rondgestuurd waarin grotere beleggers kunnen verklaren dat zij, tegen de voorwaarden van ABN Amro, hun aandelen zullen verkopen. Volgens Fortis is “het heel gebruikelijk om de belangstelling van beleggers te peilen.”

'Wanhoopspolitiek', zegt ABN Amro. “De geboden garantie aan de aandeelhouders is op drijfzand gebaseerd.”

    • Erik van der Walle
    • Menno Tamminga