Log politiek vehikel voor Richard Gere

Red Corner. Regie: Jon Avnet. Met: Richard Gere, Bai Ling, Bradley Whitford, Byron Mann, Peter Donat, Robert Stanton, Tsai Chin. In: 25 theaters.

Als spreekbuis voor zijn kritiek op de Chinese politieke situatie heeft Richard Gere met Red Corner een wel heel log vehikel gekozen. Alles wat de film spannend maakt, want in feite is het gewoon een lang uitgesteld rechtbankdrama, had zich overal ter wereld af kunnen spelen en zelfs onder een minder repressief regime dan het Chinese. Het is veelzeggend dat scenarioschrijver Robert King de film, over de afhankelijkheid van het juridische systeem van iemand die gevangen zit in een land waarvan hij de taal niet spreekt, oorspronkelijk elders situeerde.

Na de gebeurtenissen op het Tiananmen Plein en Gere's solidariteitsbetuidingen aan het Tibettaanse Boeddhisme werd Peking echter een - commercieel en niet zozeer ideologisch - aantrekkelijker locatie. Misschien wel juist omdat Gere in China persona non grata is en de meeste scènes gedraaid moesten worden tegen gedigitaliseerde achtergronden van eerder, deels illegaal in China opgenomen materiaal.

Gere is een succesvolle zakenman die valselijk van moord wordt beschuldigd en zo verstrikt raakt in het ondoorzichtige Chinese rechtssysteem, waar bekennen gratie kan betekenen en ontkennen zonder meer een fikse straf oplevert. Hulp krijgt hij van de ambitieuze en aantrekkelijke advocate Shen Yuelin (Bai Ling).

Het gegoochel met vreemde en bekende talen is een van de aardigste kanten van de film, die zowel in een mat politiek pamflet, een rechtbankfilm, een corruptiezaak en een liefdesgeschiedenis voorziet. Hoewel Gere aanvankelijk op een muur van Chinees stilzwijgen lijkt de stuiten, blijkt langzamerhand iedereen, tot de meest maoïstische rechters toe, Engels te spreken. Of zou dat productioneel ook beter uit zijn gekomen?

    • Dana Linssen