Hotelfusie teken van herwonnen vertrouwen

Hotelketen Krasnapolsky koopt branchegenoot Golden Tulip voor ongeveer 320 miljoen gulden. De combinatie heeft 39 hotels en vier restaurants. De bundeling illustreert het herwonnen vertrouwen in het Nederlands hotelwezen. Buitenlandse expansie wacht.

AMSTERDAM, 3 JUNI. Krasnapolsky bekroont het herwonnen zelfvertrouwen met een grote overname. De Nederlandse hotelketen maakte in 1993 nog een verlies van 2 miljoen gulden. Het conjunctuurgevoelige hotelwezen, vooral het duurdere zakensegment, leed begin jaren negentig zwaar onder de economische recessie en de naweeën van de Golfoorlog. Maar met het economisch herstel in Nederland stegen ook de resultaten van de grote hotels, en dat van Krasnapolsky.

Het bedrijfsresultaat van Krasnapolsky groeit sinds 1995 met tientallen procenten per jaar. In 1997 kwam de winst uit op een record van 8 miljoen gulden bij een omzet van 87 miljoen gulden. De koers van het aandeel is bijna verdubbeld in de afgelopen vijf maanden.

De bezettingsgraad van het kroonjuweel, Grand Hotel Krasnapolsky op de Dam in Amsterdam, nadert de 90 procent. En de prijzen van de kamers kunnen de komende drie jaar met 30 procent stijgen, voorspelde algemeen directeur J.W.M. van Dijssel eerder dit jaar.

Krasnapolsky is een klein beursfonds met een waarde (marktkapitalisatie) van ongeveer 250 miljoen gulden. Golden Tulip is ruim twee keer zo groot (202 miljoen gulden omzet) en voor 90 procent eigendom van de familie Bosch, die zich niet met het management bemoeit.

De overname - de twee partijen noemen het een fusie of een alliantie - is bedoeld om samen sterker te staan voor expansie in het buitenland. De verbeterde positie op de Nederlandse thuismarkt, met name in de Randstad, moet tot schaalvoordelen en lagere kosten leiden.

“De grote Amerikaanse ketens”, zei Golden Tulips president-directeur H. Lodder vanochtend bij de toelichting, “zijn sterk in de grote steden. Wat een opportunity voor ons om heel sterk te worden in de secundaire steden.”

Lodder zei ook dat Krasnapolsky en Golden Tulip beide “heel gezonde bedrijven zijn die gemakkelijk op hun eigen merites zouden kunnen doorgroeien”.

Maar de combinatie, zei hij, biedt nog veel meer mogelijkheden, vooral als “je elkaar zo goed kent als wij elkaar kennen en je zo duidelijk allebei een Nederlands bedrijf bent met een Nederlandse cultuur”.

Golden Tulip was tot 1990 eigendom van luchtvaartmaatschappij KLM, maar werd van de hand gedaan toen een overname van de Hilton-hotelketen werd verhinderd door de raad van commissarissen van de KLM. Het bedrijf is nu eigendom van ABN Amro Participaties (voor 10 procent) en de familie Bosch (90 procent). Zij krijgen 1,66 miljoen nieuwe aandelen Krasnapolsky (slotkoers gisteren iets meer dan 100 gulden) en een vordering van 155 miljoen gulden, die dit najaar zal worden omgezet in aandelen.

Door de uitgifte van ruim 3 miljoen nieuwe aandelen - er staan er 2,3 miljoen uit, exclusief 640.000 in januari uitgegeven preferente aandelen - verwateren de belangen van de huidige aandeelhouders in Krasnapolsky. De belangrijkste is bierbrouwerij Heineken met een belang van 22,7 procent.

Krasnapolsky wil de overname niet met geleend geld financieren omdat de nieuwe combinatie met het oog op nieuwe overnames streeft naar een zo gezond mogelijke balans, zei bestuursvoorzitter Van den Dijssel vanochtend.

Krasnapolsky (letterlijk 'rode of mooie Pool') is eigenaar van het hotel aan de Dam in Amsterdam en verder van onder meer restaurant d'Vijff Vlieghen in Amsterdam, het Holiday Inn in Utrecht en 't Goude Hooft in Den Haag. Het concern heeft het afgelopen jaar ook acquisities in het buitenland gedaan.

In Zuid-Afrika werd het hotel Lord Charles in Kaapstad overgenomen. Samen met een Israelische partner wordt een hotel gebouwd aan de Dode Zee.

De koers van het aandeel Krasnapolsky, die in januari dit jaar nog op 55 gulden stond, reageerde vanochtend zeer positief op het nieuws. De koers was aan het eind van de ochtend 112,90 gulden, ruim 12 gulden hoger dan de slotkoers van gisteren.