Fors winstherstel Transavia; Pleidooi voor sloop huizen rond Schiphol

AMSTERDAM, 3 junI. President-directeur P. Legro van luchtvaartmaatschappij Transavia vindt dat het slopen van huizen bij Schiphol op plaatsen met de meeste lawaaihinder serieus overwogen moet worden. Op die manier kunnen er volgens Legro de komende jaren groeimogelijkheden op Schiphol behouden blijven.

Het is volgens de topman van Transavia van groot belang dat groei op Schiphol mogelijk blijft, totdat er voor de verre toekomst een alternatief is in de vorm van een nieuwe locatie elders. Klanten die nu weglopen komen anders in de toekomst ook niet meer terug, waarschuwde Legro gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers van zijn bedrijf.

Ook een snelle aanleg van de vijfde baan en het bouwen van een parallelle Kaagbaan kunnen volgens de Transavia-topman perspectief bieden voor Schiphol.

Legro hoopt dat het nieuwe kabinet snel spijkers met koppen slaat met betrekking tot de bouw van een nieuwe luchthaven. “Er moet snel een besluit komen als we willen dat dat vliegveld in 2015 klaar is. Of het op zee is, op de Maasvlakte of God weet waar, als de schop nu maar in de grond gaat”, aldus Legro. Hij waarschuwde dat buitenlanders en met name de Amerikanen, niets begrijpen van de beperkingen op Schiphol. “Nederland was het eerste land met een open skies-overeenkomst met de VS. Straks zijn we misschien ook het eerste land dat dit akkoord om zeep helpt.”

Transavia meldt over het per eind maart afgesloten boekjaar 1997/98 een flink winstherstel. De winst kwam uit op 33,1 miljoen gulden. Dat is een veelvoud van de winst van 4,6 miljoen over het boekjaar 1996/1997.

De omzet nam met 20 procent toe tot 675 miljoen. De bedrijfslasten stegen met niet meer dan 16 procent, met als gevolg dat de winst sterk steeg. De omzet- en winststijging is vooral te danken aan gunstige marktomstandigheden en aan ingrijpende maatregelen om de effectiviteit en de efficiency te verbeteren. Transavia vervoerde afgelopen jaar 2,7 miljoen passagiers, een toename van 17 procent. De maatschappij heeft vorig jaar drastisch in de kosten gesneden. Zo gingen 141 werknemers over naar het grondafhandelingsbedrijf Ogden, dat voortaan veel werkzaamheden voor Transavia op Schiphol verricht.

Transavia mag door de vliegbeperkingen op Schiphol dit boekjaar 600 vluchten minder uitvoeren dan het bedrijf zelf zou willen. Niettemin is Legro optimistisch over de resulaten. Naar verwachting zal de onderneming, voor 80 procent in handen van KLM, een winst behalen die minstens zo hoog is als het afgelopen boekjaar.

Legro verwacht dat de aangekondigde intensievere samenwerking van de luchtvaartmaatschappijen in de KLM-groep - KLM, Martinair, Transavia, KLM UK - tot kostenbesparingen zal leiden. Het gaat daarbij onder andere om vliegtuiggebruik, inkoop, catering, technische diensten en administratie. Voor de toekomst sluit Legro een verder in elkaar schuiven van de de bedrijven niet uit.