DSM wil forse groei in komende vijf jaar

ROTTERDAM, 3 JUNI. Chemieconcern DSM wil over vijf jaar een omzet hebben bereikt van 10 miljard Euro, zo'n 22 miljard gulden.

Daarvan moet 40 procent worden gehaald op industriële chemicaliën en 30 procent op zogeheten performance materialen, bijzondere soorten plastic die bijvoorbeeld voor autobumpers worden gebruikt. De divisie 'life science industries', die voedingsmiddelen en halffabrikaten voor geneesmiddelen maakt moet tegen die tijd voor 30 procent van de omzet zorgen.

Dat stelt bestuursvoorzitter van DSM, ir. Simon de Bree in het jongste DSM Magazine. De Bree ontleent die cijfers aan de zogenoemde Corporate Strategy Dialogue, een dicussie over de strategie binnen het bedrijf tussen de raad van bestuur en een vijftigtal managers. Die discussie is vorig jaar begonnen en is een vervolg op de plannen die in 1994 werden uitgestippeld.

In 2002 bestaat DSM honderd jaar. Het bedrijf wil dan een bedrijfsresultaat halen van een miljard Euro (ongeveer 2,25 miljard gulden). Bedoeling is jaarlijks uit te komen op zo'n 15 procent winst op het geïnvesteerd vermogen, maar dat moet worden gezien als een gemiddelde 'over de cycli in de conjunctuur van de chemische industrie'. De Bree stelt alleen groei te willen bereiken als die ook winst geeft.

Overigens zegt hij de cijfers niet al te absoluut te willen zien. “Ze geven de omvang van de onderneming weer, zoals wij die graag in 2002 zouden willen zien. Aan de andere kant zijn die cijfers niet willekeurig gekozen. Het zijn streefcijfers die we kunnen halen, mits iedereen in de onderneming zich daarvoor inzet en mits we nog enkele goede acquisities kunnen doen,” aldus De Bree.

De omzet van DSM én het Delftse Gistbrocades samen bedroeg in '93 nog zo'n 8 miljard gulden. DSM nam begin dit jaar Gistbrocades over, 's werelds grootste producent van penicillines. Vorig jaar bedroeg de gezamenlijke omzet zo'n 15 miljard gulden. De komende vijf jaar zou dat totaal dus nog eens met 7 miljard moeten groeien. “De belangrijkste uitkomsten van de discussie over de strategie is dat we op de goede weg zijn, dat er ruimte is om de komende jaren flink te groeien en ruimte om onze prestaties nog verder te verhogen.”