Staking Air France vrijwel compleet

PARIJS, 2 JUNI. Air France vliegt nog steeds vrijwel niet. Een staking van de 3.200 piloten heeft de toestellen van de Franse nationale luchtvaartmaatschappij ook vandaag aan de grond gehouden. Vanmiddag zou de directie een gesprek hebben met vertegenwoordigers van de vakbonden. President-di- recteur Spinetta toonde zich gisteren optimistisch over de kansen op een oplossing van het conflict vóór volgende week woensdag de Wereldkampioenschappen voetbal in Frankrijk beginnen.

Hij zei niet waarop dat vertrouwen was gebaseerd. De vastberadenheid van de piloten lijkt tot nu toe onverminderd. De vluchten die konden doorgaan waren voornamelijk vluchten die door andere maatschappijen onder het Air France-etiket worden uitgevoerd.

De inzet van het conflict gaat om bezuinigingen die de directie doorvoert door nieuwe piloten in een lagere salarisschaal in te delen én de wens van de bedrijfsleiding piloten 15 procent van hun salaris in aandelen Air France uit te betalen - op die manier gaan de piloten er niet op achteruit, maar maakt de maatschappij middelen vrij die ten gunste komen van het investeringsprogramma van 13 miljard gulden dat nodig wordt geacht voor toekomstige groei.

De Franse staatsmaatschappij heeft vorige week voor het eerst na zeven jaar weer winst aangekondigd: 600 miljoen gulden over het boekjaar '97-'98. De directie wil op de salarissom van de piloten 165 miljoen gulden per jaar besparen. Een woordvoerder van de directie noemt dat “een bescheiden bijdrage van de best betaalden in de onderneming aan de collectieve inspanning om er weer boven op te komen”. De pilotenbonden hebben het eerste herstel van winstgevendheid aangegrepen om hun verzet tegen de maatregelen kracht bij te zetten.

Iedere dag staking kost Air France ongeveer 33 miljoen gulden. Ook los van de komende WK voetbal kunnen de piloten rekenen op weinig sympathie van het Franse publiek. De piloten gelden als zeer goed betaald. De Franse spoorwegen (SNCF) hebben gisteren een trein aan Air France verhuurd om gestrande reizigers uit Biarritz en Bordeaux naar Parijs te brengen. De SNCF heeft zich ook bereid verklaard tijdens de komende WK de nodige extra treinen in te zetten om supporters en spelers tussen de wedstrijd-steden te vervoeren. Overigens hebben ook spoorwegvakbonden een 36-uursstaking aangekondigd, een week voor de WK.